Recension: Horisont nr 6/05

"I den nya diktsamlingen Övergång samsas sagoklingande tongångar och romantiska anslag med kärv vardagsrealism. En ovanlig kombination. (...) Det är en envis poesi där ljuden står i fokus. Ordens ljudklanger brottas med de invanda, vedertagna lexikaliska betydelserna (...). Här finns en oförställdhet, en avsaknad av poser och tidstypiska poetiska manér och en avsaknad av respekt inför ämnesvalen, som i sin tur innebär just en respekt för poesins egentligen självklara möjlighet att handla om vad som helst." (utdrag ur recension; Horisont nr 6/05)

Tack för de fina orden....

Kommentarer
Postat av: Helena

Ja, det är fina ord som är värda att upprepas! Ha en trevlig skolresa. Jag är avundsjuk....

Postat av: clara

hej, nu undrar jag när merz skulle spela? och så vill jag säga att jag ej inte gett upp tanken på att ha en kväll med poesi och musik med oss tre som "arrangörer" på ugglan - jag tänkte höra mig för om ett datum i juli - skulle det fungera för er två? clara

2006-04-28 @ 14:24:34
Postat av: ulrika

clara: i början på juli (typ första veckan) är jag i frankrike, vet ej exakt datum men ca 10 dagar är jag där.

och förresten, wien var fantastiskt!

2006-04-28 @ 21:03:38
Postat av: Helena

Jag vet i alla fall att Merz ska spela när jag är i Berlin. Tror det var den 27:e.
Juli? I början av juli kanske? Två sista veckorna har jag semester och vet inte än var jag kommer att befinna mig.
Ses snart hoppas jag!

2006-04-28 @ 21:18:38
URL: http://sangvinikern.blogspot.com
Postat av: Helena

... och under tiden jag skrev ovanstående hann Ulrika smita emellan! Men nån dag ska vi väl lyckas finna.
Välkommen hem!

2006-04-28 @ 21:22:57
URL: http://sangvinikern.blogspot.com
Postat av: ulrika

clara: merz spelar fredagen den 26 maj, jag har biljett.

2006-04-28 @ 21:26:27
Postat av: Sanne

Blev besviken första gången jag läste Övergång, kanske för att jag gillat Ritar in sina märken så mycket - men sedan har den växt under fler läsningar, och nu uppskattar jag varenda dikt i den. Exemplaret på mitt bibliotek är dessutom fullklottrat med blyerts, någons tolkningar av dikterna - förgyller upplevelsen, fördjupar och berikar.

2006-05-01 @ 11:59:14
Postat av: ulrika

tack, sanne!

2006-05-01 @ 13:39:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback