Vinyl: Lloyd, I´m Ready To Be Heartbroken

rattlesnakes

Åh, Rattlesnakes, Rattlesnakes, Lloyd Coles debutalbum; jag minns hur jag lyssnade om och om igen, Charlotte street, Are you ready to be heartbroken, Perfekt skin, Rattlesnakes... Det var runt 1985, ett liveuppträdande på svensk tv (tror att det kan ha varit på Måndagsbörsen eller vad det hette, eller möjligen Bagen, ni vet, med Cia Berg som programledare) - Lloyd Cole & the Commotions spelade, och det var kärlek vid första ögonkastet. Och nu är han åter igen aktuell, Camera Obscura sjunger Lloyd, I´m ready to be heartbroken, och likheterna är slående, stråkarna, lättheten, texter om olycklig kärlek; men där Lloyd är högtravande, allvarlig ja, på gränsen till patetisk, är Camera Obscura så mycket mer bitska, en feministisk blinkning till Lloyd kanske?! Underbart! Så jag plockar genast fram min gamla vinylskiva igen, och den håller fortfarande; det finns en tröst i de där texterna trots allt, låtarna är perfekta små popdängor (!), och det finns en glädje i det sorgsna, en hoppfullhet, en sammansvuren. Kärleken är evig men föremålen växlar brukar man väl säga, och nog är det på sätt och vis samma gamla olyckliga kärlek samma sorgsenhet, men ja, jag har också blivit bitskare (åtminstone inbillar jag mig det) genom erfarenhet, ålder, det känns oerhört befriande...



Dagens låt (1): Are you ready to be heartbroken? (Lloyd Cole)

looking like a born again
living like a heretic
listening to arthur lee records
making all your friends feel so guilty
about their cynicism
and the rest of their generation
not even the government are gonna stop you now
but are you ready to be heartbroken?'

pumped up full of vitamins
on account of all the seriousness
you say you're so happy now
you can hardly stand
lean over on the bookcase
if you really want to get straight
read norman mailer
or get a new tailor
are you ready to be heartbroken?
are you ready to bleed?

what would it take
what would it take to wipe that smile off of your face?
are you ready to be heartbroken?
are you ready to bleed?
well you better get ready now baby
are you ready to bleed?



Dagens låt (2): Lloyd, I´m ready to be heartbroken (Camera Obscura)


Kommentarer
Postat av: Jens

Vill inte vara klappa på huvudet Ulrika, men låten heter "Lloyd, I'm ready to be heartbroken?" Lyssna även på deras två tidigare fullängdare "Biggest Bluest Hi-Fi" och "Underachievers please try harder"

2006-08-18 @ 09:11:51
Postat av: ulrika

jens, ingen fara, jag skrev fel av bara farten, ska ändra; har lyssnar massor på deras senaste, gillar

ikväll ska jag på spännande konsert på ugglan, finskt band, avarus, har aldrig hört dem, men några andra skribenter från soundofmusic ska dit, kul, första gången vi träffas "live"

kom gärna dit!

hoppas allt är bra med dig!!

2006-08-18 @ 14:30:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback