Kartor för vilsna älskande

Som ni kanske vet, eller i alla fall anat, är jag svag för "kartor" både som metafor och verklig företeelse/ både på ett symboliskt och mer konkret plan/ bildligt och bokstavligt. Nyligen upptäckte jag till min glädje en alldeles nyutkommen roman med den vackra titeln "Kartor för vilsna älskande". Naturligtvis blir jag bara av den enkla anledningen intresserad. Men när jag läser vidare, hittar recensioner av romanen, blir jag på allvar nyfiken: den verkar faktiskt riktigt bra. Författare: Nadem Aslam.

bokomslag kartor för vilsna


Andra (skönlitterära) verk med ordet "karta" i titeln eller karta som tema eller liknande (egentligen i en ganska vid mening):

Den engelske patienten (Roman. Michael Ondatjee)
Tillvarons atlas (Louse van Swaaij och Jean Klare)
Resor jag aldrig gjort, av Syborg Stenstump. (Bilderbok. Anna Höglund)
The Dictionary of Imaginary Places (Alberto Manguel, Gianni Guadalupi och Eric Beddows)
Vintergatan går genom magen (Roman. Jeanette Winterson)


Kom gärna med fler förslag och hjälp mig att fylla på listan vartefter... (jag samlar!)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ursula Andkjaer Olsen: "Atlas over huller i verden"

2006-02-06 @ 17:25:20
Postat av: Metatron

Elizabeth Bishop delade ditt intresse for kartor.
Hennes forsta diktsamling hette "North & South", hennes sista "Geography III". Inledningsdikten i "North & South" heter "The Map". Kartan (i varje bemarkelse) ar ett helt centralt tema i hennes poesi. Har du inte last henne sa maste du.

2006-02-07 @ 12:38:40
Postat av: ulrika

ja, just ja, henne glömde jag bort! visst, har en diktsamling med hennes samlade verk, som jag köpte när jag bodde i kalifornien. köpte den eftersom marie lundström nämnde hennes namn i sin recension (kulturnytt) när min bok ristar... kom ut. tack för att du påminde mig!

2006-02-07 @ 12:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback