Vinyl: ny rubrik

Jag har börjat plocka bland mina vinylskivor igen, blir lite nostalgisk, och samtidigt väldigt glad av det; de står visserligen alltid framme men ibland går det veckor, månader mellan gångerna jag bläddrar, tittar, håller i dem. De är som kära gamla ting: minnen, dagboksbilder, istället för anteckningar; ja, ett helt liv ryms i de där skivbackarna. Låter kanske patetiskt men det är faktiskt så...

Sen är det något alldeles särskilt med det där bläddrandet; och med själva formatet. Som gör att skivomslaget plötsligt hamnar i ett helt annat fokus; det finns så många fantastiskt snygga skivomslag! Och eftersom jag nu har satt igång med det här bläddrandet igen kommer jag naturligtvis också hitta en och annan låt, eller ett helt album för den delen, som jag bara måste lyssna på (jag har en liten anspråkslös vinylsingelsamling också).

Det här gjorde iallafall att jag fick idéen att göra något av det på bloggen. Under rubriken (som ovan) "Vinyl:" kommer jag presentera en låt/ett album och/eller ett skivomslag; mest som en kul/nördig grej bara, kanske mest för mig själv, vet inte. Eventuellt skriver jag en text i anslutning till det jag valt: ett minne, eller några tankar kring musiken/artisten/omslaget; eller varför inte något fritt associerande skönlitterärt. Eller helt enkelt bara själva låttexten. Vi får se, det får bli ett litet trevande (och pretentöst) experiment.

(Hm, jag börjar nästan känna mig som huvudpersonen i Nick Hornbys High Fidelity, hur kan det komma sig...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback