skilje:tecken

just nu är det punkten. punkt istället för komma. korta avhuggna meningar. ord staplade på ord. stakkato. en annan andning. som stör läsaren. kanske.

tidigare var det mycket text utan skiljetecken flödestexter som bara fortsattte och fortsatte där läsaren själv fick sätta in "skiljetecken" andning pauser stillhet

sedan har jag och har haft länge: en förkärlek till kolon (:)

för att inte tala om semikolon; semikolon är snyggt (;)

och såklart: (parentesen)

och sen - inte att förglömma - talstrecket (-). men finns det något annat namn för detta, det är inte alltid ett talstreck/bindestreck jag menar?

och frågetecknet: jag har ett alldeles speciellt förhållande till frågetecknet. särskilt i dikter (och man behöver ju inte alltid skriva ut dem; man kan låta dem finnas där ändå).

ja, sen kan man blanda - och skaka om - och strö ut i texterna. skiljetecken är roligt och kreativt; kanske en (svår) konst. vet inte: jag följer inte alltid några regler. det blir roligare så. joar tibergs nya diktsamling mellanben lär vara full av skiljetecken. jag måste nog läsa:?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback