Balladen om det sorgsna kaféet

Balladen om/McCullers (bok)
av Carson McCullers; utgiven på Raben & Sjögren/Vi, 1957(1943)

Hjärtat jagar allena kan stå som ett motto för McCullers författarskap, likt ett amerikanskt svar på det söderbergska själens obotliga ensamhet. Människan är ensam, fångad i sitt jag och all kommunikation är dömd att misslyckas... Kärleken är det enda som kan frigöra själen. Men även den är i någon mån dömd att misslyckas; den är sällan ömsesidig, och tiden, förgängligheten hinner slutligen ikapp oss. Inte alltför uppmuntrande, och kanske något förenklat; det finns naturligtvis mer att hämta i McCullers författarskap, en större komplexitet. Hon ansågs när hon debuterade 1940 med romanen Hjärtat jagar allena vara mycket orädd och fördomsfri, med en mognad och en insikt i ömtåliga (och "upprörande") problem, allt skildrat med en ovanlig psykologisk skärpa; hon var endast 22 år gammal.

Ur förordet av Olov Jonasson (som även översatt boken):

Och man stannar inte vid att läsa den här följande The Ballad of the Sad Café, hennes senaste längre berättelse, bara som en bisarr och saftig historia från groteskernas Söder, låt vara med lyriska övertoner. När i spekulationerna om kärlekens natur åskådningen drivs ett steg längre och kärleken utrustas med ett organsikt, obotligt fel, får passusen en annan tyngd. Ett nytt ansikte framträder på duken bakom miss Amelias, puckelryggens och Marvin Maycys; och den grymma triangeln, känslornas onda turer, hela den sinnrika väven fortsätter att uppta en med ny meningsfullhet.


Här en kort presentation av Carson McCullers och romanen (från baksidan av boken):

Carson McCullers är idag en av Amerikas stora författarinnor, som vid sin debut 1940 - endast 22 år gammal - betraktades som litterärt underbarn. Hennes stil präglas av subtil ömhet och äkta medkänsla. Med förkärlek skildrar hon förtryck och lidande och tecknar med stor fantasikraft karaktärer och miljöer.
Kärleken - den förunderliga upplevelsen som i sig kan rymma både lidande och ensamhet - blir för den som älskar ofta något outhärdligt.
I
Balladen om det sorgsna kaféet leder Miss Amelias gåtfulla kärlek och det grymma sveket till en sällsam upplösning av triangeldramat.


Kommentarer
Postat av: Jonas B

Åh, gud! Carson McCullers! My favourite! Trodde alla hade glömt bort henne utom jag.

Tack för senast! Nu ska jag konstruera ett korsord, för ibland är även jag löneslav.

Kram

2006-03-04 @ 22:24:34
Postat av: ulrika

ja, jag läste den här för många år sedan, och sen köpte jag "complete novels" av henne när jag bodde i usa, tänkte läsa mer, men blev inte så. nu hittade jag en så fin bok på antikvariat, första upplaga på svenska (partisan-serien!), överlycklig, ska läsa den igen! tack för senast själv, hoppas det är bättre med nacken! kram.

2006-03-05 @ 11:38:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback