Vila i frid, Grant McLennan

Sångaren och låtskrivaren Grant McLennan är död...

I och med hans bortgång i helgen sände P3 Pop i måndags en repris av en intervju med Grant McLennan och Robert Foster, båda medlemmar i det australiensiska bandet The Go-Betweens (obs! att programmet går att lyssna på i repris på P3 Pop:s hemsida, se nedan)

I ett tidigare inlägg under titeln
Vinyl: 16 Lovers Lane skrev jag om The Go-Betweens: om ett album och ett band som betytt oerhört mycket för mig, särskilt under en period i slutet av 80 - början på 90-talet; ett av de finaste popbanden någonsin kanske... Både Grant McLennan och Robert Foster gjorde några rätt bra soloalbum; men bandet återförenades 2000 och släppte då albumet The Friends of Rachel Worth; där finns t ex den oförglömligt vackra The Clock, Heart and Home och inledande Magic In Here (Grant McLennan sjunger, och skrev också text & musik till dessa), He Lives My Life och She Sang about Angels (sång, text & musik Robert Foster). Ja, hela albumet är helt i klass med deras tidigare, och en fin och värdig inledning på, som Hanna Fahl skriver nedan, "en av de mest lyckade återföreningarna någonsin".


Så här skriver Hanna Fahl på P3 Pop:

Måndag 8/5: Go-Betweens

I helgen dog Grant McLennan, en av mina största hjältar. Grant McLennan kommer från Australien, och tillsammans med Robert Forster har han haft bandet The Go-Betweens sedan slutet av sjuttiotalet. De sex album Go-Betweens gjorde under åttiotalet är alla bland de finaste skivor jag vet, och deras come-back under 00-talet är en av de mest lyckade återföreningarna någonsin. Robert och Grant har hela tiden skrivit ungefär hälften av låtarna var - Robert med sin oemotståndligt ryckiga och excentriska stil, och Grant med en sådan fantastisk känsla för Den Perfekta Popsången.
Våren 2003 intervjuade jag Grant och Robert, och det är den intervju som betytt mest för mig någonsin. Den dagen är fortfarande en av de största dagarna i mitt liv. De var gentlemannamässigt trevliga, Robert bad mig om skivtips, och Grant log medan Robert kastade ur sig one-liners om hur viktiga The Go-Betweens varit för musikhistorien.
Ikväll sänder P3 Pop den intervjun i repris, och du hör Grant och Robert berätta om hela Go-Betweens karriär i en hel timme. P3 Pop säger vila i frid Grant, och sörjer en legendarisk låtskrivare och en fantastisk artist som hade mycket kvar att ge.


Lyssna på P3 Pop.


(obs! att programmet  kanske bara ligger kvar en vecka, alltså fram till måndagen den 15 maj.)


--------

Uppdatering: det var en fin intervju, missa inte att lyssna!

Kvällens låt: Bachelor Kisses

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback