Our Faces Split the Coast in Half

...är en sån underbart fin (men ganska smärtsam när jag tänker efter) poetisk titel; det skulle nästan kunna vare en rad i en av mina dikter; kroppen ansiktet ett landskap karta - ja, min fascination för kartor bara fortsätter och fortsätter, både på det rent konkreta planet, men också på ett mer metaforiskt: i mitt skrivande har kartan alltid varit ett vikigt  inslag, som bild, liknelse (draw a map to get lost - - Yoko Ono). Får väl se om jag lyckas utveckla mitt "kartanvändande" i någon ny spännande riktning i kommande dikter...

Och apropå kartor och fiktion så måste man, om man ännu inte gjort det, lyssna på Hans Appelqvists bedårande album Bremort (för mig tog det två år från att jag först hörde talas om det till att jag verkligen lyssnade, d v s bara nu i dagarna; det var på Popaganda 2004, han spelade där och en kompis till mig sa att det skulle vara nåt för mig och sen har tiden gått och gått, och nu sitter jag här, äntligen!) - det är iallafall en oerhört charmerande musikalisk resa: albumet utnämndes till årets popalbum 2004 tror jag! men det som skiljer den från de flesta andra popalbum man har i cd-hyllan är de dramatiserade inslagen mellan (och ibland i) låtarna - i några få, korta, men ofta dramatiska mellanspel får man möta några av de människor som bor i den alldeles vanliga men likväl fiktiva svenska småstaden Bremort. När man sedan viker upp cd-konvolutet finns där en karta över staden, med namn på gator, stadsdelar, parker osv; och även några bilder/fotografier, både exteriörer/interiörer -  och det är så fullständigt verkligt och stämningsfullt och rörande alltihop...

Nåväl, tillbaka till det här inläggets titel: Our Faces Split the Coast in Half - det är det inledande spåret på Broken Social Scenes superalbum från 2005, och utgångspunkten från början var egentligen bara att få en anledning att använda den titeln som en titel på ett inlägg, så jag hade ingen aning om vad jag skulle skriva om, mer än just det. Men sen dök det ju faktiskt upp lite saker under tiden jag satt och skrev, trådar jag kunde dra i, och som hade med karta, dikt och musik att göra, lite kul och oväntat; inget märkvärdigt - men en liten text blev det ju tillslut!




Annars är dagens låt
If we just want to med Juni Järvi; som också får stå för dagens envist hoppfulla (och värmande) budskap: jaaaa, mer romantik i våra liv, tack - "we were drinking wine in the middle of the day/ and you said here´s to you/ today is your birthday/ the sun was reflecting in your eyes in a million  ways/ and I hadn´t felt so good for at least (ja, vad säger han 150, 550?) days" osv osv.

Klicka och lyssna på låtlänken ovan.


*
Uppdatering: Hans Appelqvist släpper ny skiva, Naima, på skivbolaget Häpna i slutet av oktober!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback