Dagens låt!

All the best wishes (Jana Hunter)


All the best wishes for you
Your dreams are finally coming true
and when we were together
I knew it was bad weather
But the last thing I expected
was for you to accept it


Nättidskrift: soundofmusic

Nättidskrift om musik:

soundofmusic - musikaliska utflykter i ljud och oljud.

"Soundofmusic är en nättidning för musik som vidgar de musikaliska uttrycken, på ett eller annat sätt bryter mot de kommersiella mönstren i samhället, eller helt enkelt tilltalar oss så mycket att vi vill berätta om den. Musik som berör, bjuder på motstånd, gör oss lyckliga, ger tankar, utvecklar. Genrer i sig är inte det intressanta, utan hur musiken mentalt och fysiskt påverkar såväl utövare som lyssnare.

Tonvikten ligger vid recensioner, men det blir även artiklar, kortare och längre, porträtt av musiker och skivbolag och tips om konserter och festivaler. Under vinjetten Musikröster kommer vi att publicera texter som på ett eller annat sätt berör musik av musiker, tonsättare, lyssnare med mera."

Tidskriften Fabrik: Ljungen bland klipporna lyser lila

Lyssna på P3 söndag den 2/4 18.03-20.00. Då sänds en två timmar lång föreställning, "Ljungen bland klipporna lyser lila". Föreställningen är tidskriften Fabriks senaste produktion, ett ljud- och textcollage kring kärlek, vansinne, tillit och närvaro.

Medverkande är:

Sara Gunn. Redaktör för  tidskriften Fabrik.
Jenny Rosengren. Redaktör för tidskriften Fabrik.
Lukas Moodysson. Regissör, manusförfattare, poet. Aktuell med filmen Container.
Miranda July. Regissör och konstnär. (http://www.mirandajuly.com). Aktuell med filmen Me and you and everyone we know.
Mattias Alkberg. Poet och musiker i Bear Quartet och Mattias Alkberg BD.
Thyra Hilden. Konstnär (http://www.thyrahilden.dk).
Joakim Haugland. Grundare till skivbolaget Smalltown Supersound (http:// www.smalltownsupersound.com).

Ljud och musik: Claus Beck-Nielsen, Kevin Blechdom, Meredith Monk, Susan Philipsz, Erik De Vahl, Hanna Hartman, Timo Räisänen, Alog, och många fler.

Föreställningen kan efter söndagens sändning även höras på
Sveriges Radio P3/ Frispel.



Morrissey & Berlin Sthlm

Inför Morrissey-konserten i Stockholm söndagen den 2 april anordnar Berlin Sthlm på Skånegatan 71 för- och efterfest. Från kl.17.00. Välkomna!



Veckans blogg

Add some music to your day -  inspirerande, skimrande och sprakande om en ny låt varje dag, om allt från Broadcast, My Bloody Valentine och Cocteau Twins till the Doors, Nick Drake och Scott Walker, från Field Mice och Lambshop och the Shins till Go-Betweens och Eurythmics, Magazine och Bee-Gees  - man blir alltid lika överraskad, på ett positivt och glädjande sätt, ja, Mattias skimrande musik ger en "utomjordisk sprakande känsla", läs!

Kärlek: ett fotografi

alvin piratsmycke

A insisterar på att bli fotograferad med tröja, halsband och ring. I sängen i sitt rum. Den 26 februari omkring kl 17.00. En halvtimme senare kommer hans pappa och hämtar honom. Och här sitter jag nu. Mitt i natten med mitt fotografi. Kärlek, ömhet. Och saknad.


Notwist & Delicious Goldfish Records

Jag har upptäckt en "nytt" band (hur jag lyckats missat dem är för mig obegripligt), Notwist, som spelar nån slags elektronisk indiepop, finns  likheter med Postal Service, Khonnor och  - My Bloody Valentine; och det kan knappast bli bättre med en sån kombination känns det som. De gav ut sitt 6:e, och senaste, fullängdsalbum Neon Golden 2002. Den här (för mig) väl dolda musikskatten fann jag genom två bloggar,  Add some music to your day och Popbloggen (där man kan lyssna på Notwists underbart melankoliska låt Pick up the phone). Ville bara säga tack tack tack för att ni finns!

Och då jag i ren desperation började letade efter Notwists album, hittade jag den slutligen på Delicious Goldfish Records, också det en fynd visade det sig...

notwist album
The Notwist: Neon Golden, 2002


Final Fantasy 7": Young Canadian Mothers

Popbloggen kan man lyssna på låtar från nya singeln (som tydligen endast finns tillgänglig på vinyl än så länge); den innehåller förutom den nya låten Spell for a week heart bl a en cover på Joanna Newsoms Peach, plum, pear.


Katapultpriset 2005

...Sveriges författarförbunds pris för bästa skönlittterära debut delas denna gång mellan två poeter, fantastiskt! Pristagarna är Martin Högström för Transfutura (OEI editör) och Elise Ingvarsson för Beror skrymmande på (Norstedts). (Juryn: Det fanns ingen möjlighet för juryn att välja den ene eller den andre av de två. De sinsemellan så olika och ojämförbara försöken att definiera en position i världen är bägge värda att uppmärksammas.) Prissumman är på 50.000 kr. Ett stort grattis!

Juryns motiveringar:

Med diktsamlingen "Beror skrymmande på" befäster Elise Ingvarsson omedelbart en ställning som betydelsefull lyriker. Med stark integritet, allvar och en befriande humor skriver hon om människans stora livsfrågor, om att vara sedd eller osedd, om att se eller inte se. Hennes dikt berättar om ett sökande efter existensiella nollpunkter varifrån allt kan ta sin början, "Beror skrymmande på" är en bok om en outsiders vägar, om det som är mycket ungt i livet och det som är mycket gammalt. Elise Ingvarsson låter varje händelse och sinnesintryck få tyngd och betydelse, det är som att hon tränger in i ögonblicket för att ge mening och fäste åt kroppen och livet. Omsorgen om det långsamma och kontemplerande som lyser starkt i hennes poesi är vacker och den självständighet hon visar i debutboken är beundransvärd och gör henne till en värdig mottagare av Katapultpriset 2006.

I Martin Högströms "Transfutura" bedrivs en besynnerlig och suggestiv form av ingenjörskonst, vars främsta kännetecken är en konstant rörelse - mellan genrer, kontinenter, hos själva bokstäverna. Jaget och läsaren bombarderas med intryck och reflektioner. Och där, mellan en rörelse i läsriktningen, österut, och en motsatt rörelse västerut ligger bokens typografiska ädelstenar förborgade, svarta och hemliga, dock med fullt redovisad genes: dessa mutanter till tecken som utgör det nya typsnittet transfutura. Martin Högström får 2006 års Katapultpris för en bok som på ett fascinerande sätt både klargör och fördunklar och som visar att en genomgång av typografins historia också kan vara poesi.



Priset delas ut på Läsesalongens scen, Kulturhuset i Stockholm, onsdagen den 29 mars kl 19.00.



Dagen låt!

Same but Different (Vashti Bunyan)

Piana: Ephemeral

Piana Epheremal

Japansk melankolisk, drömmande, experimentell, akustisk/elektronisk pop, ja! Så vackert - här kan du lyssna på låten
Early in Summer (mp3) från albumet Ephemeral (Happy, 2005).

Fler smakprov från albumet; och från förra skivan Snow Bird (2003) - vad sägs om följande beskrivning:

Japanese pop, fragile melodies, Cocteau Twins:esque beauty, laptopism and Satie-like piano-chords.


bild piana
Piana: Naoko Sasaki

My Latest Novel 3:

mu latest novel album 2006
Windsor for the Derby: Giving Up the Ghost (Secretly Canadian, 2005)


Windsor for the Derby, inte världens roligaste bandnamn kanske, men det är riktigt, riktigt fantastiskt underbart skitbra! Skivbolaget heter
Secretly Canadian, och har givit ut annat som är värt att nämna, och som jag också har nämnt vid ett flertal tillfällen i tidigare inlägg: Richard Swift, Magnolia Electric Co och Antony & the Johnsons...

Lyssna på mp3 och kolla in videos och läs recensioner på hemsidan - och njut!

My Latest Novel 2:

Den mest svårdefinierade, poetiska och neurotiska artisten just nu är finländska Islaja. Som en blandning mellan det experimentella, psykedeliska hos Animal Collective, Mi & Laus akustiska, avskalade, sköra känslo- och tonläge och Colleens maniskt vackra ljudbild.


Här kan du provlyssna på några låtar från albumet Meritie:

Islaja Meritie



Och här kan du läsa en recension av hennes senaste album Palaa Aurinkoon
 
-
och lyssna:

islaja album 2


Eller gå in på Fonal Records hemsida för mer info.




My Latest Novel

My latest Novel: Wolves (Album)


... är My Latest Novel, ett skotskt fem-manna band som spelar vacker folk-inspirerad indiepop; låten Sister Sneaker Sister Soul, som nu är min senaste besatthet, får mig genast att tänka på Go-Betweens och Kitchens of Distinction, kanske (men inte bara) p g a inslaget av stråkar, och sen är det något med rösten, sättet att sjunga; de har i flera recensioner även blivit jämförda med Belle & Sebastian, Tindersticks och Hidden Cameras. Jag kommer utan vidare eftertanke snarast införskaffa deras debutalbum Wolves, vem kan motstå detta - läs nedanstående recensioner:


“Sister Sneaker Sister Soul is six minutes of awesome, wide-eyed folk rock majesty. Starting like a humble Belle and Sebastian, it then trundles through singalong jangly pop territory before turning into the Delgados thrashing it out with My Bloody Valentine and the Arcade Fire in a massive, clattering build of guitars, drums and violins that is, frankly, bloody magic.”
The List – 5 Stars *****


Mojo April Issue- "Wolves" album review:

Romantic Boho-rock bravado from Greenock Quintet.

"If they were'nt hell bent on taking risks, these Scots could easily settle on being a replacement Belle and Sebastian, given their ramshackle, Velvets sweetness, guitar-violin axis, boy-girl harmonies and more than an occasional traipse into the land of fey. but MLNinject their indie-pop frame with a swarthy melodrama that's more Tindersticks in flavour, and the word 'Kickass' comes to mind when they really get going. The MLN experience is best savoured on 2005's lengthy debut single Sister Sneaker Sister Soul, with its languourous mood given way to a violin driven meltdown, but it's matched here in range with Ghost in the Gutter and in tenderness by The Hope Edition. There's poetry too: "But just like a star, my pining subsides/Drops and then swealls, clamps my insides". If vocalist Chris Deveney is pre-occupied by girl (or boy) trouble, his pain is memorable."

Martin Aston

4 Stars


Popaganda & Final Fantasy

Final Fantasy kommer till Popaganda i år, missa inte! Gillar du Stephin Meritt (Magnetic Fields, Future Bible Heroes, The 6th m fl), Hidden Cameras och Arcade Fire, och ännu inte hört Final Fantasy - här är ett smakprov:

The CN Tower belongs to the Dead

Please Please Please


final fantasy

För att se vilka fler band som är inbokade på Popaganda kolla länken ovan!



Musik just nu (låtlista)

Utan inbördes ordning, nytt & gammalt - detta lyssnar jag på just nu:

Sweethearts on Parade (M. Ward)
The New Sane Scramble (Jana Hunter)
Tomorrow´s Taken (Mojave 3)
Toby, take a bow (Casiotone for the Painfully Alone)
Warm Cigarette Room/ My name is Sad and at Sea (Merz)
They Marry/Older/Nude (Mi & Láu)
Let´s Kiss and Make Up/Emma´s House (The Field Mice)
Black Mountain (Isobel Campell & Mark Lanegan)
Auto Where To/I´m Oozing Emotion/I´m Hurting (The Chap)
Standing in the way of Control (The Gossip)
Black cat (Broadcast)
A nervous tic motion (Andrew Bird)
Casimir Pulaski Day (Sufjans Stevens)
Quite heart (The Go-Betweens)
Circus time/First time I saw you (Euros Childs)
Where you´ve been hiding (Architecture in Helsinki)
Lose my breath (My Bloody Valentine)
Crazy Love (Colder)
I will see you in far off places (Morrissey)
My Blue Hawaii (Future Bible Heroes)
December (Waterboys)
Hurt (Johnny Cash)
I´m Sleeping in a Submarine (Arcade Fire)
You are My Sister (Antony & the Johnsons)
Sugar (Ladytron)
Summer Water (Colleen)
Born on the Cusp (American Analog Set)
Love & Communication/ Wild is the Wind (Cat Power)


Vinyl: Isn´t anything

Isn´anything MBV


My Bloody Valentine
: i fonden en massiv ljudvägg, ett malande, manglande, en slags upprepning, det maniska i det; texten, rösterna, musiken som försöker samsas om utrymmet, hur de hela tiden stör varandra men ändå tillåts vara samtidiga, jämsides: melodi, röst och instrument ligger tätt invid varandra; de följer varandra, går in i varandra, slingrar sig kring varandra; ibland drunknar orden och fraserna, rösten blir ett ljud bland de andra; och sången, melodin ligger ibland som ett svävande moln ovanpå den repetetiva, ofta entoniga, svajande ljudbilden; den ständiga krocken mellan det vackra, sköra och det hårda, brutala; hur de existerar samtidigt, bredvid varandra; sorg och förtvivlan samsas med eufori -

och det tilltalar mig, den komplexiteten, har alltid gjort; att försöka hitta den där jämvikten, eller störningen - eller vad man nu ska kalla den - både i musiken, men också i skrivandet, i livet. Hela tiden dessa krockar, motsatser som hakar i varandra, stör varandra, går sida vid sida, lyckliga, olyckliga, ständigt sorgsna, drabbade, viktlösa...


----------

My Bloody Valentine: jag tror de flesta skulle nämna albumet Loveless - men för mig är och förblir Isn´t anything ändå den skiva som påverkat mig starkast; däremot finns en av deras absolut bästa låtar med på Loveless, låten Sometimes. På Isn`t Anything finns å andra sidan fantastiska Soft as Snow (but warm inside), Lose my Breath, Feed me with your Kiss, No more Sorry, (When you wake)you´re still in a Dream, Sueisfine, I can see it (but I can´t feel it)...


(Klicka på bilden ovan för att komma till My Bloody Valentines hemsida, den finns även som länk i min länklista.)

Vinyl: 16 Lovers Lane




The Go-Betweens Liberty Belle and the Black Diamond Express, det var februari 1988 och jag hade nyligen flyttat till Stockholm för att läsa på kulturvetarlinjen. Jag bodde inneboende hos min faster i Hässelby, hennes tre små pojkar kom inrusande varje söndagmorgon och tittade på Zorro; jag låg bakfull och trött i sängen och försökte sova. Om dagarna lyssnade jag om och om igen på Liberty Belle-albumet:  Spring rain, Head full of steam och Apology acccepted, Morrisseys Viva Hate och Lloyd Cole & the Commotions Mainstream. Minns att jag försökte vänja mig vid Stockholm och de tröttsamt långa resorna till universitetet; det tog en timme med tunnelbanan. Ingen höjdare, men det gick. Jag lyssnade på musik i min walkman, tiden rusade fram och jag överlevde. Och sen köpte jag den lysande Tallulah, och strax efter 16 Lovers Lane. The Go-Betweens splittrades strax efter att de släppt detta fullkomligt fantastiska album, för mig var det kärlek vid första ögonkastet. Love goes on anyway... Och vackrast är fortfarande låten Quiet Heart.

Lyssna!

"Arguably Australia's greatest pop group ever, The Go-Betweens seemed to save the best for last when they split in 1989. (They reunited in 1999, and have issued two more studio recordings since that time). 16 Lovers Lane is simply breathtaking; it is a deeply moving, aurally sensual collection of songs about relationships and the broken side of love that never lapses into cheap sentimentality or cynicism. Songwriters Robert Forster and Grant McLennan had always been visionary when it came to charting personal and relational melancholy and heartbreak, but here, their resolve focused on charting the depths of the romantic's soul when it has been disillusioned or crestfallen, is simply and convincingly taut. While it's true that the group was going through its own version of a soap opera-styled romantic saga, that emotional quagmire seemingly fueled its energies and focus, resulting in an album so texturally rich, lyrically sharp, and musically honest, its effect is nothing less than searing on an any listener who doesn't have sawdust instead of blood in his or her veins.

Opening with McLennan's "Love Goes On," the stage is set for a kind of refined yet primal emotional transference that pop music is rarely capable of revealing. As he sings: "There are times when I want you/I want you so much I could bust/I know a thing about lovers/Lovers lie down in trust/The people next door they got problems/They got things they can't name/I know about things about lovers/ Lovers don't feel any shame/Late not night when the light's down low/The candle burns to the end/I know a thing about darkness/Darkness ain't my friend/Love goes on anyway," the doorway to the heart and its secrets opens. In the grain of his voice lie the flowers in the dustbin whose names are desperation and affirmation. With its hyperactive acoustic guitars, Amanda Brown's cooing string arrangements, and the deftly layered, subtly played brass instruments, the tune becomes a gauzy anthem; it celebrates the ravaged heart as a beacon of strained hope in the entryway to a hall of bewilderment. He follows it with "Quiet Heart," a song whose opening was admittedly influenced in structure by U2's "With Or Without You," but blows it away lyrically and with its subtly shifting melody and harmony between the guitars. Brown's multi-layered strings actually stride the backbeat's pulse. His protagonist speaks to an absent lover. His ache offers a view of his own weakness, desperation, and an all-consuming tenderness: "I tried to tell you/But I can only say when we're apart/How I miss your quiet, quiet heart."

Forster seems to underline McLennan' s raw emotionalism with his painterly, nearly baroque, "Love Is A Sign," where images from visual art, remembered scenarios, and real life brokenness intermingle effortlessly with the elegance of mandolins, a string orchestra, and a shimmering bassline. With "Streets Of Your Town," the Go-Betweens scored a minor hit in the U.K., and even got played on American radio for a moment, but despite the fact that it has the most memorable hook on a record filled with them, it merely underscores how constant the quality is on the record. Evidenced further by "The Devil's Eye," and the shattering closer "Dive For Your Memory," 16 Lovers Lane is melancholy and somber in theme, but gloriously and romantically presented. Despite the fact that band has but a cult following, even in the 21st century, the Go-Betweens have nonetheless given us a far more literate, magnificently written, performed, and produced slab of pop classicism, than Fleetwood Mac's wonderfully coked out, love as co-dependency fest, Rumours. ~ Thom Jurek, All Music Guide"



Not. The Go-Betweens återförenades och släppte albumet The Friends of Rachel Worth, 2000.

Feminism är inte jämställdhet?

Visste ni att det finns ett antifeministiskt samfund? Antifeministiska Samfundet. För jämställdhet mot feminism heter det. Och: För en dualistisk genusdebatt på båda könens villkor, för båda könens bästa!

Jag blev förvirrad, upprörd  - och nyfiken, vad menar de egentligen?!! Läs bl a här:
Feminism är inte jämställdhet.

Kommentarer!

På Y-fronten intet nytt

Äntligen, en av (relativt) få män som insett att feminism inte bara är en kvinnofråga: Peter Eriksson har skrivit en bok som heter På Y-fronten intet nytt, om jämställdhet och könsroller. Läs en artikel här.

Några recensioner:

Kristianstadsbladet

Smålandsposten

Norra Västerbotten

Dikt: Jonas Brun

Vaka.

Hur du sjunker
mot källans
sträva, röda botten.

Hur du
bränner genom.


---


Mjuka magens
mjuka
grop.

Lös händerna
ur fållan.


---


Att sakta
glida, tömmas.

Väggarna
smälter undan.

Låt mig ta det
ögonblicket. Låt
mig göra det till mitt.


---


Försöka fånga ur vind.



Det blir en kylig dag
också idag. Ljuset
är redan underbart.

Att undslippa
ljuset, uppslukas
av ljuset.


---


Blinkande glöd.

Att vara där det är som
klarast.

Värmen sjunker in, där
den redan anlöpt.


---


Andas nu.

Nervänd, nattligt
sluten.

Blås ut.
Långsamt mildrad.


---


Först åskan, sedan
blixten. Alltid så.

Ren och
skuren.

Bländning följer
på bländning.


 - ur Ett barn hos Gud, 2006

Film: Orlando


orlando dvd


En
film av Sally Potter från 1992 i Peter Greenaways anda. Huvudrollen spelas av den vackert svala androgyna Tilda Swinton. När jag ser om den kan jag lite grann tycka att den där 90-tals estetiken till viss del lägger sig som ett filter över filmen, och tar för mycket plats, blir för tidsbunden i sitt uttryck (och ändå är jag en stor fan av Peter Greenaway, framförallt de tidiga filmerna såsom Tecknarens kontrakt och Drowning by numbers). Men det är en film som har mer än yta och estetik som drivkraft - den har nämligen något att säga. Filmen är baserad på Virginia Woolfs roman med samma namn (publicerad 1928) och handlar om att leva som människa, som man, som kvinna i olika tidsåldrar; om att förlora allt men slutligen finna sig själv. Orlando lever evigt ung genom århundradena, 200 år som man och 200 år som kvinna, från 1600-talet och in på 1900-talet; en dag vaknar han, ser sig i spegeln, och ser en kvinnas kropp: “Här är jag, en kvinna, men samma person, det är ingen skillnad.“ Sen att det genom historien varit och fortfarande är skillnad på hur samhället och omgivningen behandlar oss beroende av kön vet vi ju redan; men det är den där känslan Orlando uttrycker där framför spegeln som är så viktig, det mänskliga i oss alla; att kön så tydligt är en social roll att uppfylla, ett krav, en förväntan, en tyngd, en mask att gömma sig bakom, något som hindrar oss...




You are my sister

Musikbyrån visar en minikonsert med Antony & the Johnsons från Södra Teatern februari 2006. Och han sjunger You are my sister, och han är så fin, ödmjuk, rörande. Man kan inte annat än älska honom; och när han sjunger You are my sister and I love you...may all of you´re dreams come true, drabbas jag så tveklöst; tänker jag på en av mina systrar, ja, egentligen på båda...

Jag tänker sedan: det här inlägget är för dig, syster! Jag tänker på dig och på T och på den lilla i magen, som vi snart ska hälsa välkommen till världen... Jag vet att jag borde vara bättre på att höra av mig, alltid borde vara bättre på det, och jag är trött och sjuk och blödig igen, gråtmild, hopplös, och kanske kan jag nångång förmå mig att säga det till dig... You are my sister and I love you... may all of you´re dreams come true...


Litterär Gestaltning

Jag är nere i Göteborg för en ny intensiv två-veckorsperiod av studier, läsande och skrivande, vilket förmodligen kommer hindra mig från att uppdatera bloggen på ett tag. Men jag ska försöka att åtminstone lägga in något under denna period; till helgen kommer jag kanske ha lite mer tid... Är annars under helgen förhoppningsvis lika intensivt upptagen med ett mycket spännande musik- & poesiprojekt, som jag får berätta mer om längre fram. När jag ser att det verkligen blir något... Jag är glad och förväntansfull, ser fram emot att sätta igång! Tack J för att du vill detta!

På återseende, vänner!




Tills vidare får ni hålla till godo med denna vackra, dekadenta vårbrud...

Junya Watanabe fall 2005
Junya Watanabe spring collection 2006


Musikbloggar

Add some music to your day
Musikmani
Popbloggen
Skivgrisen


Tidskrifter, recensioner m m:
Le Manchester
Pitchfork
Revolver
Sonic

uppdatering:

Soundofmusic


Artister, band (hemsidor):
American Analog Set
Bear Quartet
My Bloody Valentine
Shoplifters Union (Smiths/Morrissey)

Lyssna:
Last.fm

Övrig om musik:
Konsertkoll
Luger
Young God records


Therapeutic Dictionary har många bra musiklänkar, bl a till CocoRosie, Cocteau Twins, Hope Sandoval, Joanna Newsom, Patti Smith och P J Harvey.


Dessa skriver också om musik:
Fantomerna
Kanelsaft
Lupo Manaro
Mikrokosmos
Palimpsest




(Samtliga finns under mina länkar)

Citat: Carson McCullers

Carson McCullers

There are the lover and the beloved, but these two come from different countries. So there is only one thing for the lover to do. He must house his love within himself as best he can; he must create for himself a whole new inward world - a world intense and strange, complete in himself.

 - Ur The Ballad of the Sad Café, 1943

Balladen om det sorgsna kaféet

Balladen om/McCullers (bok)
av Carson McCullers; utgiven på Raben & Sjögren/Vi, 1957(1943)

Hjärtat jagar allena kan stå som ett motto för McCullers författarskap, likt ett amerikanskt svar på det söderbergska själens obotliga ensamhet. Människan är ensam, fångad i sitt jag och all kommunikation är dömd att misslyckas... Kärleken är det enda som kan frigöra själen. Men även den är i någon mån dömd att misslyckas; den är sällan ömsesidig, och tiden, förgängligheten hinner slutligen ikapp oss. Inte alltför uppmuntrande, och kanske något förenklat; det finns naturligtvis mer att hämta i McCullers författarskap, en större komplexitet. Hon ansågs när hon debuterade 1940 med romanen Hjärtat jagar allena vara mycket orädd och fördomsfri, med en mognad och en insikt i ömtåliga (och "upprörande") problem, allt skildrat med en ovanlig psykologisk skärpa; hon var endast 22 år gammal.

Ur förordet av Olov Jonasson (som även översatt boken):

Och man stannar inte vid att läsa den här följande The Ballad of the Sad Café, hennes senaste längre berättelse, bara som en bisarr och saftig historia från groteskernas Söder, låt vara med lyriska övertoner. När i spekulationerna om kärlekens natur åskådningen drivs ett steg längre och kärleken utrustas med ett organsikt, obotligt fel, får passusen en annan tyngd. Ett nytt ansikte framträder på duken bakom miss Amelias, puckelryggens och Marvin Maycys; och den grymma triangeln, känslornas onda turer, hela den sinnrika väven fortsätter att uppta en med ny meningsfullhet.


Här en kort presentation av Carson McCullers och romanen (från baksidan av boken):

Carson McCullers är idag en av Amerikas stora författarinnor, som vid sin debut 1940 - endast 22 år gammal - betraktades som litterärt underbarn. Hennes stil präglas av subtil ömhet och äkta medkänsla. Med förkärlek skildrar hon förtryck och lidande och tecknar med stor fantasikraft karaktärer och miljöer.
Kärleken - den förunderliga upplevelsen som i sig kan rymma både lidande och ensamhet - blir för den som älskar ofta något outhärdligt.
I
Balladen om det sorgsna kaféet leder Miss Amelias gåtfulla kärlek och det grymma sveket till en sällsam upplösning av triangeldramat.


Dagens låt

Hard to find (American Analog Set)

AmAnSet (Andrew Kenny)
(Klicka på bilden för att komma till AmAnSets hemsida)

Vackrast just nu: Mi & Láu

Mi & Láu (träd)


... när det sköna är det enkla, avskalade men med en liten tvist, skevhet; och det är skört, intimt, som om någon viskade i ens öra, akustiskt och mycket sparsmakat orkestrerat; det här paret möttes i Paris, drabbades av en omedelbar förälskelse, flyttade till en stuga i Finland där de isolerade sig och skrev dessa sånger - och ja, det är lika vackert som det låter...

Lyssna och njut!


Mi & Láu in black/scen
(Klicka på bilden ovan för att komma till Young God Records)


Här kan man läsa en intervju med Michael Gira (tidigare Swans numera Angels of Light), mannen bakom skivbolaget Young God Records.

Poetik: Skamfulle Pompeii

poetik (tones bok)
av Tone Hødnebø (H Press, 2004)


En vacker liten bok om poesi och skrivande; om det som sker mellan vakenhet och dröm, att samtidigt vara innanför och utanför, om närhet och avstånd, det egna och det främmande, om lust och motstånd och tvivel, om att vara i denna dubbelhet; om skam och ånger, om att inte skämmas för det man tänker, skriva för att överraska sig själv; om opålitligheten i språket som en tillgång, om att skriva för att minnas, att glömma det man minns, att komma närmare ögonblicket; om att skapa ordning i kaos, lita på hjärtat, att klara sig utan gudarna men inte utan förälskelsen, utan den är det omöjligt att skriva, den är verklig, en möjlighet; om flyktigheten i en blick, ett handslag...

"...og jeg spør igjen: Hvorfor skriver du? Jeg skriver for å finne det punktet som skal romma alle punkter, min løgn, min fortvilelse og skam, for å se meg selv i det fremmede, i oppramsingen av det uendelige"


--------

Tone Hødnebø debuterade 1989 med diktsamligen Larm (Gyldendal Forlag) och har sedan dess givit ut tre diktsamlingar och en essäbok om Emily Dickinson, Emily Dickinson: Skitne lille hjerte.


Här några dikter från Mørkt kvadrat (Aventura, 1994):



Himmelen er et kraftverk
som durer hele d
øgnet egjennom,
himmelen konstruerer et system
som fanger opp hver minste bevegelse
fra blader, insekter og mennesker
En industri ekspanderer, decennium
etter decennium, kopierer seg selv






Sangsvanene innsydd i søvn
og hele verden skal bo inne i deg
en by med bygninger, møllehjul, traer og mennesker
Du hører jubelen fra alle
som eter seg inn i deg
Du blør i et majestetiskt mørke,
men århundret lysner
og du blir demokratisk igjen,
sover på en flat seng,
ringer i telefonen,
blir myrdet, kjørt bort, dumpet
i sjøen








Et område trer fram
som klang, tale
et optimistisk areale
konstruert etter en lemfeldig hukommelse;
luft, lys,
grønne felt
skraveres inn i terrenget
registrerer at du er her






Veckans blogg

Dagarna - Mattias Gunnarsson


bad day mattias gunnarsson
Illustration: Bad day. Mattias Gunnarsson


 - fina, personliga vardagsfunderingar kring tillvaron, existensiella spörsmål, detta att vara skapande människa, varvas med egna illustrationer (I like!) och kommentarer kring dagsaktuella händelser eller fenomen.