Musikåret 2006: So this is goodbye sorrow is the way to love kill them with kindness silent shout popsongs for my poor self

Ok, då kommer den här, den där jävla listan! Efter mycket om och men och pusslande och lyssnande och hit och dit och upp och ner; det har varit sjukt svårt, jag har lyssnat på så otroligt mycket musik det här året, den här hösten särskilt, näst intill besatthet. Och ja, trots att jag verkligen gillar Hot Chips ?The Warning?, och Magic Numbers, Bonnie ?Prince? Billy och M. Wards senaste album, lyckades de, av en eller annan (fullkomligt logisk - eller mystisk) anledning, inte komma med bland de 20 bästa...


*
Årets album (ej rangordnade)
(av de svenska skulle åtminstone Ass: s/t och The Knife: Silent Shout ha kommit med, men jag valde att göra en separat lista över svenska skivor istället)

aMute: The Seahorse Limbo (Intra. Version)
Ariel Pink: House Arrest (Paw Records)
Sibylle Baier: Colour Green (Orange Twin Records)
Beach House: s/t (Car park Records)
Beirut: Gulag Orkestar (Bada Bing Records)
Camera Obscura: Let´s get out of this country (Elefant Records)
Casiotone for the Painfully Alone: Etiquette (Tomlab)
Charalambides: A vintage burden (Kranky)
Euros Childs: Chops
Final Fantasy: He Poos Clouds (Tomlab)
Grizzly Bear: Yellow House (Warp Records)
The Haircuts: Sorrow is the way to love (Yellow Mica Recordings)
Junior Boys: So this is goodbye (Domino)
Konki Duet: Mountain Mouton (Active Suspension)
My Latest Novel: Wolves (Bella Union)
Joanna Newsom: Ys (Drag City)
Sodastream: Reservations (Hausmusik)
Yo La Tengo: I´m not afraid of you and I will beat your ass (Matador)
Scott Walker: The Drift (4AD)
James Yorkston: Year of the leopard

andra värda att nämna (förutom Hot Chip ?The Warning,? (EMI), Bonnie Prince Billy ?The Letting go? (Drag City), Magic numbers ?Those the Brokes? (Heavenly) och  M. Ward ?Post-war? (4AD) som nämndes ovan):

Belong: October Language (Car Park Records), Psapp: Everything I ever wanted (Domino), Headlights: Kill them with kindness (Polyvinyl Records), Domotic: Ask for tiger (Active Suspension), Matinee Orchestra: s/t (Baked Goods), Merz: Loveheart (Grönland), F.S Blumm: Summer Kling (Morr Music), Kathryn Williams: Leave to Remain (Caw Records), First Nation: s/t (Paw Records), Gregor Samsa: 55:12 (Own Records), Cat Power: The Greatest (Matador)




Årets svenska skivor
(album, ep)

Ass: s/t (Headspin Recordings)
Audrey: Visible Forms (Tenderversion Recording)
Detektivbyrån: Hemvägen EP (Danarkia)
Fontän: Aktionskammaren (Best Before End)
The Knife: Silent Shout (Rabid)
Let´s be Honeys: Popsongs for my poor self  EP (Yellow Mica Recordings)
Library Tapes: Feelings for something lost (Resonant Label)
Loney, dear: Sologne (Dear John Recordings)
Pascal: Förbi fabriken (Novoton)
Strountes: s/t (Slottet)


andra värda att nämna:
Dräp en hund: Be Yourself  (Slottet), Mixtapes & Cellmates: If there is silence, fill it with longing (Nomethod Records),  Love is all: Nine times that same song (What´s your rapture?), Radio Dept: Pet Grief (Labrador)

Har varken hört Mattias Alkbergs, Pluxus eller Heaviness´ skivor än, vilket jag måste såklart! Har hört några låtar här och där och sett de två sistnämnda live, fantastiskt bra! Men de hade förmodligen hamnat på listan.

hedersomnämnande:
Taken by Trees (a k a Victoria Bergsman): Tell me + tre låtar till (mp3)

myspace:
Taxi Taxi
Days




Årets retro/foksångerskor/återutgivningar:

Karen Dalton: It´s so hard to tell who´s going to love you the best
Ruthann Friedman: Constant Companion
Judee Sill: Abracadabra. The Asylum Years
Various Artists: Wayfaring Strangers. Ladies from the Canyon


*
Och här är resten
( d v s alla de där skivorna jag ännu inte hört, hahaha det är ju helt galet; men flera av dem skulle säkert platsa på min lista (tur jag inte hört dem än skulle bara försvåra hela urvalsproceduren ännu mer). Men nu är det ju som det är, det går inte att vara övermänsklig och hinna lyssna på allt man vill lyssna på. Här är iallafall en hel bunt - en liten önskelista; sånt jag bara måste ha eller sånt jag bara är väldigt nyfiken på, har kanske hört nån låt här och där och gillat, eller sett live och blivit frälst; några av dem har jag beställt, andra kommer vänner och tidskriftskolleger att bränna, endel laddar jag ner (men mest nån låt här och där itne hela album). Allt beroende på vilka ekonomiska möjligheter jag har förstås. Men det är å andra sidan en omöjlighet att köpa (eller ens hinna lyssna på) allt detta, men man kan ju alltid drömma, det utkristalliserar sig efterhand på ett eller annat sätt, suck, jag är väl lite besatt, minst sagt (och sen blir det ju ett nytt år och ny musik, full fart, hjälp, det bara snurrar på, men jag älskar det, och samtidigt visar det bara på omöjligheten i att göra en sån här lista på årets skivor, bara fåfänga, larv, hysteriskt och galet, jag har ju ännu inte hunnit höra ens hälften av all bra musik som kommit ut i år, men det är sånt man får leva med... : )

Motohiro Nakashima: Dreamt Constellation sang, Vincent  Oliver: Drunk fun EP, Woods: How to survive in/In the Woods, Ellen Allien & Apparat: Orchestra of Bubbles, The Memory Band: Apron Strings, Math & Physics Club: s/t, Sonores: Elefanten, Ryan Teague: Coins and crosses, Greg Haines: Slumber Tides, Ms John Soda: Notes and the Likec, Heaviness: s/t, Pluxus: Solid State

Andrew Douglas Rothbard: Abandoned meander, Jessica Bailiff: Feels Like Home, A hawk and a hacksaw: The way the wind blows, Liars: Drums not dead, Kama Aina: Club Kama Aina

Nobody & the Mystic chords of Memory: Tree Coloured See, Current 93: Black Ships Ate the Sky, Mountaineer: When the air is bright they shine, Badly Drawn Boy: Born in the U.K., Hans Appelqvist: Naima, Max Richter: Songs from before, Mountains: Sewn

Arthur Russell: Springfield, Wendy & Bonnie: Genesis, Josef K: Entomology, Tartoise: A Lazarus Taxon, Broadcast: The Future Crayon, Dusty Springfield: Complete A- and B-sides 1963-1970, C86-samlingen

Bert Jansch, Sufjan Stevens, Mattias Alkberg, Jarvis

m fl

m fl

until the end


tills jag döden dööör... : )

 

Kommentarer
Postat av: Robban

Ulrika,

ibland tror jag inte du förstår exakt HUR inspirerande din förebehållslösa kärlek till musiken är! Med dig vid sin sida behöver man (jag!) aldrig oroa sig (mig!)över att missa något relevant. Och det gäller naturligtvis inte bara musiken.

Kärlek och respekt,

Robban

Postat av: ulrika

vad glad jag blir, men vill inte ta åt mig hela äran, jag har ju en massa vänner/bekanta runt omkring mig, ett rätt stort nätverk, som är minst lika hysteriska/besatta som jag, och som jag hela tiden får en massa bra tips från, men sen ägnar jag ju enhel del tid till att surfa runt/lyssna/läsa förstås... kul att kunna inspirera andra!

alvin sa nåt jättegulligt igår, han spelade svenska akademin-skivan han fick av dig (det är hans favoritband säger han, och häromdan när jag spelade konki duet och de sjöng på japanska sa han, mamma kan du bränna det här till mig...!)

jo, han sa
- jag önskar en sak...
- vad då?, undrade jag
så såg han lite sorgset lurig ut
- jag vill inte säga.
men sen kröp det fram, det är inte till mig, och så tittade han på mig med en lång leende blick
- nähä...
och efter att ta sa han
- det är till dig (vi hade tidigare pratat om pojkvän/flickvän)
- vill du att jag hittar nån kille? sa jag då
- ja...
- gulliga du!
- men det är en speciell person...
- jaha.. tänker du på robban? (vet att han gillar dig)
- ja..

så vad säger du, ska vi slå till? ;)

jag förklarade att vi bara vänner, men som sagt, den där enda gången han träffade dig gjorde tydligen intryck, så ta åt dig!

2006-12-22 @ 15:30:38
Postat av: ulrika

jag tänkte efterhand uppdatera min årsbästalista och göra länkar till artisternas/bandens hemsidor, myspace osv, så man kan kolla upp och lyssna, men hinner inte just nu...

ikväll el perro del mar på ugglans julfest! ska bli såå kul!

robban: kommer du upp nåt till sthlm över mellandagarna, nyår, firar du och nikki med sigge i år igen? hör av dig isåfall så får vi ses! vore kul om alvin och nikki fick träffas nångång hur som helst

2006-12-22 @ 15:49:04
Postat av: ulrika

robban: va fånigt, jag mejlar/messar dig istället, varför skriva här... hörs!

2006-12-22 @ 16:29:12
Postat av: Robban

Ja, vi åker till Sigge imorgon och stannar till annandagen. Vi hörs under tiden! Alvin är allt en goding, N ligger också på om att jag ska kamma till mig med kärleken - "varför skaffar du ingen flickvän? svårt? varför det?"

2006-12-22 @ 23:44:33
URL: http://vakna.blogspot.com
Postat av: Johan

Du har fått med mycket bra på de där listorna.

2006-12-28 @ 12:57:00
URL: http://bunnyrabbits.blogspot.com
Postat av: eff

Det är alltid underbart att springa på en så sprängfull lista med musik där jag knappt hört hälften och det jag har hört har jag gillat rejält.

Själv är jag usel på listor eftersom jag alltid glömmer något som är sanslöst bra och ångrar mig omedelbart.

Kan väl tipsa om Malajubes braiga Trompe l'Oeil, Horse Feathers knivskarpa Words Are Dead, Brightblack Morning Lighs sävligt hypnotiska självbetitlade, Califones Roots & Crowns (som är Wilcos Yankee Hotel Foxtrot fast med mera grönsaker, på något vis) och Elvis Perkins vackra Ash Wednesday. Om du nu inte hört och ratat redan, vill säga.

Nu på med ögonlappen, kroken och träbenet. Dags att lyssna ikapp.

2006-12-29 @ 00:14:00
URL: http://aplaceforrobots.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback