poesi: tuija lindström

tuija lindström kvinna i vattnet
karin i himlen, 1991


jag älskade hennes svartvita fotografier och filmer med kvinnor flytande i vattnet. jag såg dem på moderna museet någongång i mitten (?) av 90-talet och fångades av det rena, enkla och oerhört poetiska tilltalet: de nakna kvinnokropparna som tycktes sväva; himlen molnen träden som speglades i det mörka vattnet, avgrunden därunder; en hisnande känsla, fallande och svävande på samma gång, paradoxen; spelet mellan yta och djup, de horisontella och det vertikala; och samtidigheten: att allt existerar till synes mot samma yta/botten, att allt är inuti och samtidigt utanför varandra; de lysande kropparnas olika formationer mot det mörka; de långsamma rörelserna, vattenringarna, stillheten ...

när jag letar runt på nätet efter bilder och information kring hennes konstnärsskap hittar jag
en artikel i dn. det visar sig att hon till sommaren har en utställning på liljevalchs; en retrospektiv utställning med namnet "Look at us", där man också kommer visa hennes nya filmprojekt "love and death". utställlningen öppnar den 5 juni 2006 och pågår fram t o m den 22 augusti. i´ll be there!



UPPDATERING:

obs! obs! obs! UTSTÄLLNINGEN visades 2004! som en uppmärksam läsare av min blogg nyligen påpekade. vilken besvikelse... så går det när man är slarvig och inte läser ordentligt. men det var väl mitt önsketänkande som tog överhanden...

Kommentarer
Postat av: M

Fin bild...

2006-02-03 @ 14:55:36
Postat av: Julia

Hej

Ledsen att göra dig besviken men utställningen var 2004.
Synd.
Jag hade henne som lärare/professor i Göteborg för några år sen.
Hon är mycket bra.

Julia

2006-02-04 @ 20:03:15
Postat av: ulrika

ja, så går det när man läser slarvig.. var väl bara önsketänkande från min sida, blev så glad när jag hittade den där artikeln , att det passade så bra in, eftersom jag just kommit att tänka på henne och hennes bilder... ja ja, jag går in och rättar till detta i mitt inlägg :-(

2006-02-04 @ 20:19:50
Postat av: tuija lindström

hej
- så fint du har skrivit om mina kvinnobilder..tack!
bläddrade i dina texter och förstår att vi är lite av
"syskonsjälar"
ja-jag förstår att du har "missat" utställningen på liljevalchs
- jag kan dock skicka dig utställningskatalogen:D
tuija

2006-02-12 @ 13:05:10
Postat av: ulrika

hej, och tack själv, vad glad jag blir att du hittade hit och tyckte om det jag skrev. du får väldigt, väldigt gärna skicka en utställningskatalog. men jag tar det gärna via mejl, hör av dig så skickar jag min adress (vill inte riktigt lägga ut den här). min mejladress är: [email protected]

2006-02-12 @ 15:14:38
Postat av: ulrika

tuija: förresten, jag kan skicka mina båda diktsamlingar till dig om du vill!

2006-02-12 @ 15:49:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback