bloggen blogg 2

jag kunde inte sova i natt. somnade väl tillslut framåt småtimmarna. men innan dess: allt snurrade runt i huvudet. yr av lycka. och sen jag vaknade imorse har jag inte tänkt på något annat. när jag på vägen hem från min sons dagis på de blöta och isiga snögatorna med raska steg gick tillbaka hem tänkte jag inte på något annat än: min blogg.

hela natten har jag tänkt och tänkt på allting jag kan göra vill göra måste göra. gick upp i mörkret. famlade efter penna ett papper vadsomhelst. fick tag på ett uppslitet kuvert som det förmodligen varit en räkning i skrev på baksidan av kuvertet: skriva om skiljetecken (punkt, kolon, semikolon!), ha olika rubriker - lista, kärlek, text. andra rubriker - bok (nekrofilen måste jag nämna!), musik, film (glöm inte att nämna me and you and everyone we know). allt snurrade runt. jag sprang säkert upp tre-fyra gånger, famlade i mörkret efter pennan igen och igen (var la jag den?), kuvertet nu fullklottrat, hittade istället ett litet block, fortsatte skriva: illustratörer (julie verhoeven, eva hjelte), kvinnor, kvinnor, mer kvinnor. och klimt (andra konstnärer, chagall, mer yoko ono!). kärlek(rubrik): om träd. och texter jag gillar (poesi, prosa, låttexter: glöm inte arab straps dream sequence; the smiths how soon is now?), feminism (boken att göra kön; om barn och termen "queer" - kolla upp!), musik: pueblo (viktigt), barnlitteratur (introducera mina små älsklingar: the mole sisters), om blogg och sömnlöshet osv osv osv.

en vän skrev till mig sent igår kväll: "Nu kommer bloggosfären att bli en mycket rikare plats att vistas på..."

ja, det kan man alltid hoppas, det vore fint. att betyda något för andra. vet bara att min tillvaro kommer att bli en mycket rikare plats att vistas i. för mig. och jag är allvarlig nu. (och jag hoppas naturligtvis också att andra kan få ut något av det här; det är min förhoppning, men jag känner att jag inte kan räkna med det). jag tror jag har hittat fokus - något at fokusera och koncentrera mig på OCH "ett fokus" (bloggen, bloggosfären, bloggandet, suck, de där termerna är så utslitna att man nästan spyr, jag vill hellre kalla min blogg något annat är blogg, förslag?), någonstans där jag kan kanalisera mina tankar och idéér, hur fånigt och pretentiöst det än kan låta. men det skiter jag i.

jag säger: äntligen ett ställe att lägga ut inte bara mina tankar om ditt och datt utan på ett ordnat estetiskt roligt och både ensamt och socialt sätt få utlopp och tillfälle att visa andra lite grann och kanske lite mer vem jag är eller nåt bla bla bla bla bla bla... ja, men här finns plats för både högt och lågt, yta och djup, estetik och etik, analys och skiss, allvar och humor. och allt beroende på (mitt) dagsläge, humör, vad som sker i min tillvaro. jag vet, det är ganska mycket egotripp och verklighetsflykt. men samtidigt inte så enkelt. kan det inte lika gärna vara dess motsatser..

är väl bara att erkänna: det här är en förälskelse. men alla vet väl hur det går med förälskelser. förälskelsen svalnar. passionen (kanske) dör. har man tur övergår den i kärlek. vi får väl se...

hur som helst: jag är rädd för att jag har fastnat här framför skärmen ett bra tag framöver. vet jag borde göra annat såsom att diska, söka stipendier, laga mat, betala räkningar, tvätta. alla de där vardagliga sakerna. men just nu nöjer jag mig en kopp kardemummakaffe och - min vackra blogg. tiden existerar inte...


julie verhoeven
illustration: julie verhoeven

Kommentarer
Postat av: Jakob

Jag känner igen funderingarna. Välkommen till Sfären!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback