Två oumbärliga: Karen Dalton & Fassbinders BRD-trilogi

in my own time skivomslag

Karen Daltons andra (och sista) album "In my own time" (som släpptes 1970) finns nu att få tag på, missa inte! Förhoppningsvis har ni redan hört hennes tidigare helt fantastiskt album "It´s so hard to tell who´s going to love you the best" (1969/reissue 1997 och 2006), som kom i ny återutgåva tidigare i höstas inkluderande en dvd-film. Med en röst som påminner om Billie Holidays (tydligen hatade hon själv den jämförelsen, men den är mer eller mindre ofrånkomlig) och folkbluesballader av rent klassiska mått är detta två helt ovärderliga album; dessutom fina små julklappar att ge till någon du tycker om!

Rainer Werner Fassbinders BRD(Bundes Republik Deutschland)-trilologi, utgiven av Criterion Collection i en snyggt formgiven dvd-box, slår det mesta! Detta är absolut några av de starkaste filmer jag sett på mycket, mycket länge; jag är helt fascinerad, drabbad, upplyft, framför allt av de tre starka, obarmhärtigt nakna kvinnoporträtten. Samtliga utspelar sig i efterkrigstidens Tyskland på 50-talet, och består av filmerna The Marriage of Maria Braun (1979), Veronika Voss(1982) och Lola (1981). Ska å det snaraste se den tredje och sista delen, vilket jag verkligen ser fram emot. Så fort jag har lite tid över. För detta är utan tvekan stor filmkonst,  jag vill att alla ska se!

BRD-trilogin

Kommentarer
Postat av: moa

Ja! Fassbinder! har du sett Martha? Det är nog min favorit. Frukthandlarens fyra årstider är fin också. ja många helt enkelt.

2006-11-30 @ 23:17:47
Postat av: Robban

Var kan man få tag i Fassbinder-boxen?

2006-12-01 @ 13:27:00
Postat av: ulrika

robban: halloj där,kul höra från dig, har du fått nåra av mina mess?! vi kan väl höras på mejl eller telefon, prata, var så länge sen nu, hur är det med allt?!fasssbinder-boxen finns på webhallen men är dyyyyr, fanns tidigare på discshop billigare, men står att den utgått, du kanske kan leta runt lite...

jag gillade maria braun bäst, och veronika voss minst lika mycket, dock tycker jag inte lola var lika bra, lite besviken faktiskt med tanke på att de andra två känns näst intill helt oövertträffade...

moa: har inte sett martha, eller frukthandlaren, ska genast kolla upp, tack för tips!

2006-12-04 @ 15:49:58
Postat av: Sara

Uff ja, Martha var hemsk (t bra).
Nu kommer jag ihåg skivorna jag fick av dig, TACK, de har legat bortglömda i min röra men jag ska genast leta upp dem och lyssna på dem. Kram!!

2006-12-04 @ 20:51:48
Postat av: Robban

Jag är benägen att hålla med Moa - Martha är en genial iscensättning av utstuderad ondska. Läs min text om Fassbinder i Horisont 1/2006 allihop! Och ja, Ulrika, vi ska självklart höras och uppdatera alla lyckor och olyckor. Jag ska krypa ur mitt skal nu, det börjar bli hög tid!

Postat av: ulrika

va kul att du börjat skriva på den blinde argus (vakna.blogspot.com),nu ska jag börja kolla där lite mer regelbundet igen!

2006-12-07 @ 18:36:22
Postat av: ulrika

hm, fast nu har jag läst en annan recension som inte alls hade något gott att säga om karen daltons "in my own time"; jag gillar ju verkligen "it´s so hard..."-albumet, det är fantastiskt bra. och läste ett annat omdöme tidigare som var mycket positivt, men har själv bara hört en-två låtar från den... ja, ja, får väl se när den kommer på posten vad jag tycker, vill ha den hur som helst!

2006-12-09 @ 13:57:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback