Dikt: Vintervägar (ytterligare några diabilder)

Bokstäverna betar i oss, under nätterna
sjunker städerna djupt i snön
Och längtar efter meddelanden, står under broar
och ropar. Havet
sträcker ut sig åt båda hållen. Vädret stannar kvar, träden tätt
sammanfogade som stygn över horisonten


---

jag bänder upp diabilderna,
landskapen gör ont bakom ögonlocken, solen är ett väldigt djur
Det finns ett annat mörker
inskjutet under dörrspringan
ligger vykort från andra sidan jorden. Månen ligger uppsprättad
på skrivbordet; ebb och flod, ebb och flod


---

Det går en spricka genom varje sten, mörker och järn
långt nere i ett av jordens lager, leran
tunn som din handled;
jag är inne i det stora regnet, med linjalen mäter jag havet:
vi är genomblöta, håret hänger ner över pannan, vi liknar två
oresonligt lyckliga människor, insvepta i varma kläder



(Tre dikter ur sviten Vintervägar (ytterligare några diabilder); Ristar in sina märken, 2002)


*
Dagens låt: Looking back over your shoulder (Ruthann Friedman, från "Constant Companion", 1969/2006)

Kommentarer
Postat av: Anna

tycker mycket om dikten.
Kommer du inte till Götet/poesifestvalen i helgen? Jag mår upp å ner du vet... Hoppas vi ses snart, hur och var det nu blir!

kram från ett regnigt göteborg

Postat av: ulrika

nä, blir inget gtbg i helgen, för dåligt med pengar bl a, men hade varit kul... i trollhättan (17 november) ska jag läsa och får resa, boende betalt, ses då kanske?!

kram,

här regnar det också, värsta höstrusket!!

2006-10-24 @ 17:24:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback