Bibliotek & demokrati

Ja vad ska man säga! Fy fan! Nu river borgarna upp bibliotekslagen, det ska KOSTA PENGAR att låna böcker på biblioteken! Kultur är en vara, allt ska kosta pengar, löna sig! Ja förstör bara, rätten till att låna böcker gratis, att ha möjlighet att bilda sig, lära sig mer, söka infomation, läsa böcker för nöjes skull osv, nä det är tydligen inte längre någon demokratisk rättighet. Hur ska jag kunna arbeta som bibliotekarie och stå där och ta betalt, det är mot alla min principer! Varje kommun ska kunna välja om de vill ta ut en avgift för utlåning av böcker, t o m om det SKA FINNAS ETT BIBLIOTEK! Det kan bara inte vara sant, men ja, det är sant, ja än så länge bara ett utkast, ett förslag visserligen, men ändå... Läs mer här.


*
"Jag har varit verksam som legitimerad bibliotekarie sedan 1989. Jag har arbetat på folkbibliotek, forskningsbibliotek (högskolebibliotek) och sjukhusbibliotek. Nu är jag verksam som kulturchef i Strängnäs kommun. Jag är skönlitterär författare och ledamot i Sveriges Författarförbunds styrelse. Jag skriver krönikor i Biblioteksbladet. Under alla dessa år har jag inte mött någon som hatat bibliotek. Inte någon. Tvärtom. Alla älskar bibliotek. Varför? Därför att biblioteken är en frizon. De är symbolen för ett fritt och öppet samhälle. Biblioteken är oumbärliga förvaltare av vårt kulturella arv.
De är ett tecken på att vi lever i en civilisation. Ett svenskt samhälle utan offentliga och gratis tillgängliga bibliotek är för mig helt otänkbart.
" /Christer Hermansson. Läs hela artikeln.



*
Lyssnar på nu (uppdatering med länkar):

The Sterns - Sinners stick together (2007)
Rio en Medio - Bride of Dynamite (2007)
Panda Bear - Person Pitch (2007)
Tap Tap - Lanzafame (2007)

Ruby Suns - s/t (2006)
Alela Diane - Pirate´s gospel (2006)
Band of Horses - Everything All the Time (2006)
Women and Children - Paralysed dance, tonight (2006)

Au Revoir Simone - Verses of comfort, assurance & salvation (2005)
The Ian Fays - The Damon lessons (2005)

Kommentarer
Postat av: Helena

Ja. Jag är en vara. Ett plus eller minus i kassan. En konsument på marknaden. Ett kapitalistiskt incitament. Jag kräks.

Postat av: Tatti

Blev också så förbannad när jag läste det där. Jävla idioter!

2007-03-25 @ 14:38:28
Postat av: MS

Det är skrämmande, det borgarna gör... Demokratin är på väg ut genom bakdörren.

2007-03-26 @ 08:26:45
URL: http://wordfighter.blogspot.com
Postat av: Martin

Tack för flitigt kommenterande på min blogg, Ulrika (för det är väl du?!)!

Jag tar del av din blogg med stort intresse, men ibland med lite väl långa pauser mellan besöken.

Jag har lagt upp dig bland mina länkar i min blogg.

//Martin

2007-03-26 @ 15:13:31
URL: http://biffsskivtips.blogspot.com
Postat av: Jakob

Ja, jag (liksom de flesta andra bibliotekarier misstänker jag), håller helt med. Det finns ju en anledning till att man väljer att bli bibliotekarie och inte bokhandelsbiträde. Det finns en avgörande skillnad i kultursyn här, mellan folkbildning och krasst vinsttänkande. Jag tänker i alla fall aldrig ta betalt för att låna ut en bok - det blir passivt motstånd som gäller fram till 2010 i så fall, då vi förhoppningsvis blir av med de här döskallarna!

2007-03-26 @ 17:45:49
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: ulrika

martin: ja det är jag :) vad glad jag blir du lagt in mig som länk, tack... tyvärr är jag lite urursel emellanåt på att uppdatera min blogg, och så kommer det väl vara framöver, jag brinner inte lika mycket längre som jag gjorde i början...
jakob: det var länge sen, hur går det med din blogg, och med nya numret av ryska huset?? kul att det är på gång äntligen, och kul att jag får ha med nåra dikter där, verkligen. ibland känns det som det står så stilla med diktandet och skrivandet, jag vill synas mer, få mer publicerat och fler uppläsningar, men det är lite trögt i branschen eller så är det bara jag,vet inte, men jag har ett manus pågång och förlaget verkar intresserade, så kanske en bok framöver. jaaa, visst, passivt motstånd, jag tänker också, never never tar jag betalt för att låna en bok på ett bibliotek (om jag nångång lyckas få nåt jobb som bibliotekarie igen... jag har varit så slö på jobbsökarfronten, ska skärpa till mig hitta nåt här i sthlm, nu till sommaren ser ju borgarna till att strama åt ännu mer, kanske får man flytta från stockholm och sitt eget barn bara för att man tvingas ta ett jobb i trollhättan eller annanstans, galenskap...
tatti: förlåt förlåt, skivor och musik kommer, blev ingen wendy & bonnie, tyvärr, verkar vara slutsåld på flera ställen, men holiday for strings och andrew douglas rothbard är klara, var det nåt annat?

2007-03-27 @ 11:27:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback