Tillsammans är vi mindre ensamma

Jag försöker läsa, och jag börjar läsa, men romanerna vill inte riktigt - eller jag vill inte, jag vet inte vad det beror på, men det går inte, så okoncentrerad, läser lite varje kväll men tröttnar, eller snarare: det rinner liksom ut i sanden, jag dras aldrig riktigt in i den där magiska världen som jag så gärna vill och längtar efter, att bli totalt uppslukad verkar inte finnas på kartan längre, vad är det som är fel (för det är inga trista böcker jag läser); jag lyckas oftas bara komma halvvägs in i boken, och det är rätt frustrerande för en person som jag som verkligen ser bokläsandet som en av de väsentligaste delarna av tillvaron, att uppleva, upptäcka, berusas av berättelserna språket karaktärerna miljöskildringarna - och att lämna en roman halvvägs in är liksom brist på karaktär eller nåt, slapphet, en oförmåga att slutföra saker man påbörjat, jag vet inte. Samtidigt har man verkligen rätt att sluta läsa en roman om den är tråkig, det finns inget som säger att man MÅSTE läsa ut en roman bara för att läsa ut den...

De senaste böckerna, som sen hamnat i bokhyllan på en speciell plats för sånt jag läser eller ska läsa (en liten samling har det nästan blivit nu) är följande: Drömfackulteten av Sara Stridsberg (jag älskade den här boken, det vitala glimrande språket, skildringen av Valerie Solanas, men nånstans mitt i tog det ändå stopp), Bärnstenskikaren av Philip Pullman (jag som alltid gillat fantasy, och läst de två föregående i trilogin om den mörka materian (och det här är verkligen kvalitetsfantasy för det fins ju en hel del "skräp"), ja, fascinerande läsning är det, verkligen, men ändå... efter en tredjedel kom jag av mig), Den ovillkorliga kapitulationens museum av Dubravka Ugresic (jag blev så oerhört inspirerad av denna roman, hela upplägget: kompositionen, strukturen, och hur berättelsen hela tiden kretsar kring fotografier, ting, minnen - och minnet: vad man minns, hur man minns, det självupplevda, det biografiska, det historiska; jag hittade dessutom en massa intressanta citat också, från andra romaner som jag genast skrev ner på en lapp och införskaffade, bl a Zoo -eller brev som inte handlar om kärlek av Viktor Sjklovskij).

Just nu läser jag Tillsammans är vi mindre ensamma av Anna Gavalda ("Förra årets mest sålda bok i Frankrike efter Da Vinci-koden!" - de ni!), vi får se hur det går, den är lättläst och underhållande, de är intressanta och udda karaktärer som skildras, på ett omedelbart rakt sätt - och med ett bra språk!

På min lista över nya böcker finns annars bl a Ida:en roman av Gertude Stein. Det ska bli mig ett sant nöje att äntligen få läsa den i översättning. Och sen är jag förstås oerhört spänd på Sara Hallströms nya diktsamling Rötter smälter. Och Bitterfittan av Maria Sveland. Samtliga är beställda och kommer snart på posten, underbart!

ida/ g stein




*
P.S. Jag rekomenderar samtliga ovanstående titlar - läs och njut!

Kommentarer
Postat av: ess

ja, det är nog mest citat och utdrag o bilder som gäller. jag tror jag använder min blogg lite som en anteckningsbok, så där som man skulle vilja klistra in lite olika saker för o kunna ha sin egen ihopsatta bok me saker man tycker om:) vilka bra titlar du rekommenderat, har inte läst alla.. men drömfakulteten har jag läst, och den är underbart fin!..
/ess

Postat av: Anne

Jag älskar Anna Gevalda, som jag hittade när jag bodde i Frankrike.

2007-05-09 @ 14:16:52
URL: http://oskrivnalinjer.blogspot.com
Postat av: Jakob

Viktor Sjklovskijs roman "Zoo" vill jag också hemskt gärna få tag i efter att ha läst om den i Bengt Jangfeldts Majakovskij-biografi (se där, ännu en bokrekommendation)!

2007-05-12 @ 17:46:58
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: mattiasg

jag har Gevalda i bokhyllan, men den har inte riktigt nått nattbordet ännu. jag läser Allt av martina Lowden, den boken tar aldrig slut, den är fin som fan, men helt disparat..inget hänger på det föregående, det är som att läsa korta brottstycken av vadsomhelst...väldigt underligt.
stridsbergs happy sally var en av årets hittills höjdpunkter för mig. hon tog mig med storm.
drömfak... får komma när jag har råd.

2007-05-20 @ 00:25:32
URL: http://mattiasgunnarsson.blogspot.com
Postat av: ulrika

mattias: ja, jag glömde nämna martina lowdens allt, den kom med posten häromdagen tillsammans med gertrude steins ida. ser fram emot att läsa den, har bläddrat lite och läst här och var, verkar mycket intressant, men som sagt disparat, brottsstycken... men jag gillar det upplägget, kanske håller det dock inte för en hel roman (det är ju dessutom en liten tegelsten)

2007-05-21 @ 10:08:13
Postat av: Jörgen & Kicki

Jag vet inte vad sannolikheten för detta är, men just nu håller jag på att läsa ut Dubravka Ugresics fängslande roman "Smärtans ministerium", samtidigt som min hustru läser ut Anna Gavaldas lika fängslande roman "Tillsammans är vi mindre ensamma". Jag skulle bara googla lite på den för mig okända Ugresic, men räknade inte med att hitta Gavalda på samma sida (inte tusan räknade jag med att hitta Sjklovskijs lilla brevroman "Zoo" på samma sida heller...).

2008-03-01 @ 21:51:43
Postat av: Jörgen & Kicki

Ristar in sina märken ?! Jag borde väl ha känt igen bloggens namn, men jag blev som sagt var, väldigt förvånad över att någon annan också hade Ugresic, Gavalda och Sjklovskij i sin bokhylla. Men det slutar inte där: jag har din första diktsamling i min bokhylla (jag utgår från att du själv har den i din bokhylla). En samling som jag tycker är riktigt bra! Skulle du läsa Ugresics andra roman på svenska så får du förbereda dig på rådet "att inte luta sig ut genom fönstret"... Men som du så fint skriver "bokstäverna betar i oss", och man vet aldrig i förväg vad som kommer att bli skrivet (eller om någon hinner läsa innan snön smälter).

2008-03-01 @ 22:12:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback