Parenthetical Girls: Safe as Houses/ (((GRRRLS)))

"a strong dose of panic-pop" (Pitchfork)

parenthetical girlsparenthetical girls

Parenthetical Girls från Portland, Oregon. Ju mer jag lyssnar och ju mer info om dem jag hittar på nätet desto mer intressant och fascinerande blir det; hur kan jag ha missat detta! Personligen tycker jag det låter lite som ett freaky, mer experimentellt och egensinnigt Arcade Fire (lyssna på låten The Weight She Fell och Here´s to Forgetting); men på flera ställen jämförs de även med amerikanska Xiu Xius mörkt skruvade, elektroniska postrock, vilket känns befogat och högst relevant efter några genomlyssningar.

Senaste albumet heter Safe as Houses (Slender Means Society, 2006), i Europa släppt på skivbolaget Acuarela Discos (dotshop.se). 2004 släpptes (((GRRRLS))), även den på Slender Means Society.

Lyssna här

(((GRRLS)))(((GRRLS)))

- och läs några kortare utdrag ur diverse recensioner.


*
Tidigare inlägg (Xiu Xiu)

Kommentarer
Postat av: Johan

Mmm, den är fin den här skivan. Jag skrev om den för ett tag sedan
http://bunnyrabbits.blogspot.com/2007/01/parenthetical-girls.html
Har du någon last.fm? Skulle vara kul att se vad du lyssnar på.

Postat av: ulrika

ja, jag tyckte väl att jag läst om parenthical girls nånstans...!
om jag har någon last.fm? jag vet att det är en sajt där man kan lyssna, men...?! jag är rädd att jag inte riktigt hänger med så bra i tekniken och så, lyssnar inte så mycket på musik via datorn egentligen (har en liten ibook, och inga högtalare att tala om direkt), vad jag gör är jag att kollar upp, läser, och lyssnar på låtar m m, men laddar inte ner speciellt mycket i egentlig mening, enstaka låtar mest, jag har inte lyckats få det att fungera speciellt bra med att ladda ner saker, vet inte riktigt varför, eller vad det beror på, laddar ner men sen går det inte att packa upp/lyssna, vet inte om det är nån programvara jag måste ha/ ladda ner för att det ska funka. jag har en kompis som har mac, som laddar ner enhel del, och bränner en massa musik till mig, får fråga honom... jag använder annars mest stereon och spelar cd-skivor, haha... the old fashioned way :)

2007-08-09 @ 22:42:07
Postat av: ulrika

jag kan ju göra små veckovisa playlists lite då och då som ni brukar göra :)
nä, nu måste jag lägga mig och försöka sova bort den här dumma förkylningen som bara plötsligt dök upp imorse, jag håller på att snörvla mig till döds, blir vansinnig

2007-08-09 @ 23:13:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback