jag är skör jag är inte skör (om ett tillstånd som kanske (inte) existerar)

jag är skör idag jag är längtan idag en stuga som luktar fuktigt instängt, stuga som är inväxt i bröstkorgen och värker när min mamma inte längre finns kvar och jag är stark nu när jag tror mig vara svag i de där rummen som lyssnar väggarna lyssnar tapeterna rosorna rosor och som egensinniga solar som ögon eller öppna armar the first time I saw you

jag är skör idag jag är skär idag av rodnad av klarhet tillförsikt jag är öppen tar emot brev efter brev besvarar brev efter brev det är som en sång jag är besatt av den sången hela tiden sånger sång sjungande och jag har varit där i det, haft det upplevt det en sån lycka över att vi hade varann inte har varann längre vi var vi är vi möts vi skiljs det är bara vackert och livet och och patetiskt och högtravande, nej, bort bort inte så, nytt försök

jag är skör idag jag är regn, tunga moln svart kayalöga tåröga rödöga och som jag väller in över staden vräker in jag är stark jag dundrar åskar älskar jag tar plats jag finns jag finns regnet regnet det är så skönt med regn, spolar bort spolar rent nej nej nej, stopp

jag är skör idag jag är vacker idag the first time I saw you blekare ligger närmare marken närmare döden viskar i mig klockorna svala händer isande fingrar och  munnen munnarna ansikten kinder dina smala handleder the first time I saw you

jag är skör idag och jag regnar bort jag ligger på trottoaren jag ser dig du är ett ansikte utsuddat av molnen regnen det att du finns det att du inte finns jag tror att det blir bättre den här rastlösheten smärtan i bröstet att jag förtränger att jag vill mer mer att jag vill så mycket inte ser mig själv som att fly bort från smärtan sig själv genom andra bekräftelse bekräftelse det är ett mönster jag måste bryta jag är skör jag är stark jag är skör jag är stark

nej, nej inte så, men

jag är skör idag jag är skör idag jag är närmare de levande idag allting lyser alltings komplexitet alltings jävla krånglighet varje människas egenheter törstar efter mig själv mina egenheter egensinniga gulliga du törstar efter samtal kommunikation och kräks på samtal kommunikation vill tystnad också tystnaden i mitt huvud vill jag åtrår jag den tystnaden nu

jag är skör idag jag är kär idag i det förföriska i tankarna i det magiska flytande i tankarna det abstrakta stillastående verklighetsflyktiga i det närvarande smärtan i mitt vänstra knä i den brusande pulserande smärtan i mitt huvud i det som drar inuti mitt vänstra öga strax under ögonbrynet strax ovanför ögongloben inåt inåt drarochsliter, någon står där inne och vill ha min uppmärksamhet och migrän och spänningshuvudvärk säger jag men värk och någon som vill ha min uppmärksamhet hela tiden jag vill inte jag vill inte

men


jag är skör jag är inte skör har aldrig någonsin varit skör jag är hård som stål eller blank tennsoldat rör stålvajrar gnister sprak knirk metall mun metall jag övervinner allt att vara skör är inte att vara skör att vara skör är blank blank yta

kanske genomskinligt glas sval yta onårbar stillastående ingen tid finns här stelnad i ett ögonblick icke levande att vara skör att vara skör att vara skör att vara långsam kanske trög ouppmärksam eller närvarande mitt i betraktandet av något sällsamt och sen genast illamående långsamt öppna långsamt långsamt som i slowmotion se någon lyfta glaset höja armen ovanför huvudet långsamt sänka mot golvet släppa skör släppa och skör skör bli tusentals gnistrande splitter tusentals möjligheter ännu mer mer än fler bättre än skör






Dagens låt: Circus time (Euros Childs)

Kommentarer
Postat av: clara

fantastiskt bra bra text ulrika! tillståndet. skörheten och styrkan. skörheten som spräcker en inifrån och som är en slags styrka. ibland. tunna blad som spräcker ett hölje. stillhet. medan rastlösheten. stark, nej skör, nej stark. just idag rinner jag mig själv ur händerna helt mjukinuti, ja, lite dagen efter, kunde jag bara göra någonting substansiellt, någongång, men okej, lite soldis över snörester.
today I am a small blue thing
like a marble or an eye
I am turning in your hand, turning in your hand
(ja det där var fragment från en gammal suzanne vega-sång) vad ska du göra i helgen?


clara

2006-04-07 @ 11:39:21
Postat av: ulrika

åh, tack, glad jag blir du gillar texten!

jag hämtar min son i skolan idag, vi har inga direkta planer för helgen, men blir inget ut och dricka öl för min del...

men ska på en bokreleasefest på onsdag, en kompis till jonas b och sofia f, du kanske vet vem det är - gunnar ardelius (tror jag han heter i efternamn). på ugglan. ska dit. ses där?

2006-04-07 @ 12:32:10
Postat av: anna

Ljuvligt vacker text. Läser om och om igen. Vill klippa ut och sätta upp på väggen. Tack, tårfylld av dina ord!

Postat av: ulrika

anna: tack, fint att kunna beröra någon så...

2006-04-08 @ 22:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback