Bloggutmaning: EN bok som har... o.s.v.

... en bloggutmaning från Palimpsest, och jag försöker svara; ja, jag vet, det är meningen att det ska vara EN jädrans bok men jag kommer aldrig någonsin kunna svara på de här frågorna med endast EN bok som svar, vansinne, det är en omöjlighet, då blir jag ett neurotiskt vrak, och låter hellre bli att svara; å andra sidan kan man tänka att just idag är det denna bok men imorgon eller övermorgon en annan. Nåväl, ni får stå ut med att jag skriver flera titlar i vissa fall, sorry Robban, ledsen om jag gör dig besviken :-)

Dessutom har jag säkert glömt bort nån viktig bok iallafall. Kanske tar jag det hela för på stort allvar... nej, nu får det vara såhär, orkar inte; istället ska jag dricka te och fortsätta lyssna på Grizzly Bear Horn of Plenty!

Förresten, jag tycker att det fattas en fråga, nämligen “En bok jag nyligen läst”, så jag lägger helt fräckt till den i frågeformuläret nedan.




*


1. En bok som förändrat mitt liv

Grapefruit. A book of Instructions and Drawings av Yoko Ono. Den inspirerade mig - och fortsätter inspirera mig. Får mig att känna att allt verkligen är möjligt.

Solange av Willy Kyrklund
Broarna av Tarjeij Vesaas
Deliria av Mare Kandre
Elvis Karlsson av Maria Gripe
Svarta Biljetter av Jayne Ann Philips
Snart går jag i sommaren ut av Ann Jäderlund


2. En bok jag läser mer än en gång

Mellan handen och munnen, halsen är en bro, mellan skallen och bröstbenet av Marie Norin

Resor jag (aldrig) gjort  av Syborg Stenstump nedtecknade av Anna Höglund. En bilderbok med underbara illustrationer. Och för att den handlar om resor, fantasi och verklighet, kartor, kartböcker.

Grapefruit av Yoko Ono


3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö

Alfabet av Inger Christensen

... och:

Grapefruit av Yoko Ono.


4. En bok som fick mig att skratta

Jag gör dig frisk sa Lilla Björn av Janosch. En otroligt rörande barnbok om att vilja ha uppmärksamhet, bli omhändertagen. Om kärlek, vänskap.

Bokstavligt talat: samtal i stan av Cornelia Waldersten

Hey princess av Mats Jonsson (serieroman)


5. En bok som fick mig att gråta

Nekrofilen av Gabrielle Wittkop. För att den var så otroligt vacker mitt i allt det fullkomligt vidriga som den beskriver, den är full av sorg och ensamhet, och det gick rakt in, ja, jag grät faktiskt på slutet.


6. En bok jag önskar hade skrivits

My Bloody Valentine: Isn´t  Anything. Som diktsamling.


Uppdatering
: fler diktsamlingar som borde ha skrivits

Islaja: Meritie (Fonal, 2003)

Strountes: s/t (Slottet, 2006)


- men likväl vill jag INTE ha dem "ogjorda" som musik, detta är poesi/musik av hög klass! Jag önskar bara kunna "översätta"/överföra förhållningssättet/idéerna/tonerna till dikt, till skrift. Visserligen skrev Gunnar Ekelöf en diktsamling vid namn Strountes, men ändock. Vet inte om ni förstår vad jag menar. Jag försöker säga något här som är viktigt för mig, som jag funderat och funderar på men inte riktigt kan formulera...



7. En bok som inte borde skrivits

   ---


8. En bok jag just nu läser

Den ovillkorliga kapitulationens museum av Dubravka Ugresic

Mellan handen och munnen, halsen är en bro, mellan skallen och bröstbenet av Marie Norin


9. En bok jag nyligen läst

Kapten Nemos bibliotek av P O Enquist


10. En bok jag tänkt läsa härnäst

Zoo eller brev som inte handlar om kärlek av Viktor Sjklovskij

Samlade pjäser av Sarah Kane
Sönder av Henry Parland
Deliria av Mare Kandre


11. Skicka vidare till fem bloggare

Sangvinikern, I could make a career of being blue, Anna Dubonnet, Fantomerna, Lilldjuret

Kommentarer
Postat av: Robban

Mys, mys. Bra gjort! I allt du skriver (till och med "bloggutmaningar") känner man ett brinnande engagmang. Det är minsann (en) konst, det! Ses till helgen.

2006-08-24 @ 00:22:17
Postat av: Helena

Tack för inbjudan! Svar kommer på Sangvinikern inom kort. Nu: lönearbete. Kram!

Postat av: maggie

nu har jag svarat! jag hade heller aldrig kunnat lista bara en bok på varje, omöjligt.

2006-08-26 @ 14:23:26
URL: http://fusillimaggie.blogspot.com
Postat av: Helena

Sådärja!

2006-09-02 @ 22:35:56
URL: http://sangvinikern.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback