Covers: en fem-i-topp-lista (!)

Här nedan följer min fem-i-topp-lista på bästa cover-låtar. I någon slags ordning; men vet inte om det blir rätt, har förmodligen glömt någon men får väl göra revideringar i efterhand. Favoriterna just för tillfället är iallafall Electrelanes "The Partisan", de har gjort en punkig, gitarrmanglande version av Leonard Cohens vackra, allvarliga sång; och den andra är den förgörande vackra Chan Marshalls tolkning av "Wild is the wind"; jag brukade lyssnade mycket på David Bowies version (vet inte om det är orginalet eller om det är en cover han gjort också? någon kanske kan reda ut?) och det går rakt in i hjärtat:

1. Electrelane: Leonard Cohen "The Partisan"

2. Cat Power: David Bowie (?) "Wild is the Wind"

3. Johnny Cash: Nine Inch Nails "Hurt"

4. Great Lake Swimmers: Tom Waits "Innocent When you Dream" (endast hört live på Pustervik, Göteborg, oktober 2005)

5. José Gonzales: The Knife "Heartbeat"


Jag gillar egentligen inte alls covers, tycker ofta det bara är dåligt och pinsamt, vaga gräsliga kopior som inte har något att säga. Man kan lika gärna lyssna och lyssnar tusen gånger hellre på orginallåten. Men det finns undantag. Här ovan är några sådana undantag. De är alla fantastiska, och ibland knappt igenkännbara, som helt egna låtar - helt i sin egen rätt. Jag måste också tillägga att jag mycket gärna lyssnar eller har lyssnat på varenda en av de ovanstående orginallåtarna. Med ett undantag: Nine Inch Nails "Hurt"; för mig är Johnny Cashs version bara så överlägset mycket bättre än orginalet.

Kom gärna med fler förslag! Jag misstänker starkt att jag missat och glömt bort att nämna både det ena och det andra... Så snälla hjälp mig, det vore kul att samla ihop fler bra COVERS!


Här är ytterligare några fantastiska exempel (jag fyller på lite varefter):

Audrey: Bear Quartet "Helpless"

Stina Nordenstam: The Doors "People Are Strange"

Petra Jean Philipson: Nick Cave "Into My Arms"




Rekommenderas: The Covers Record (Cat Power). Lyssna på Chan Marshalls tolkningar av (I can´t get no) Satisfaction, I Found A Reason, Wild is the Wind och Red Apple.

cat powers/the covers record

Kommentarer
Postat av: Olofmartin

Jag gillar Cat Powers radikalt omgjorda version av VU:s "I found a reason". Bättre än originalet. "Wild is the wind" är förresten en gammal 50-talslåt, bland annat har Nina Simone gjort en vacker tolkning av den.

Postat av: ulrika

tack, misstänkte att det var så... jag har precis börjat lyssna på cat power-skivan, det jag hört hittills är underbart bra! måste genast lyssna på I found no reason...

2006-02-22 @ 15:41:40
Postat av: P

Hela Brothers and Sisters skiva med Bob Dylan sånger i gospelversion är tolv (eller nåt sånt) underbara covers.

2006-02-22 @ 15:56:17
Postat av: ulrika

P: är det Peter från Ruby Red Eyes?

isåfall, hör gärna av dig när ni spelar nästa gång, vore kul att se er live! (och träffa dig igen, och magnus - var länge sen nu). jag gillar verkligen det lilla jag hört, hittade er hemsida och lämnade ett medddelande där förresten. har inte kollat om du svarat... hoppas allt är bra med dig!

2006-02-22 @ 16:18:23
Postat av: Robban

16 Horsepower har också gjort en fantastisk tolkning av "The partisan". Mer lik originalet än Electrelanes dito. Rekommenderas! Kram.

2006-02-22 @ 18:39:44
Postat av: maggie

sades "by your side" med beachwood sparks, rolling stones "wild horses" med the sundays (så sorgsen!), "ett fall och en lösning" med bob hund (pere ubu)...ja det var lite fria associationer kring bra coverlåtar!

2006-02-22 @ 19:32:29
URL: http://fusillimaggie.blogspot.com
Postat av: Malte P

Det är inte Cohen som gjort originalet till The Partisan, hans version är också en cover. Minns dock inte vems originalet är.

Själv är jag just nu rätt förtjust i Nina Gordons cover på NWA:s "Straight outta Compton"...

2006-02-23 @ 01:15:57
URL: http://www.apolloprojektet.com/
Postat av: Magnus S

Liz Durretts version av "somewhere", ur Bernsteins musikal "West Side Story" är hur fet som helst. Även David Sylvian har gjort en kempeflott version av den.

2006-02-23 @ 12:39:23
Postat av: ulrika

va´kul! här rasar det in förslag, jag ska försöka få tag på samtliga och lyssna!

maggie: the sundays, åh, dom brukade jag lyssna på, har deras första på vinyl: reading, writing and arithmetic, tyckte så himla mycket om den, och sen den andra på cd. har de givit ut nåt mer efter det? är wild horses med på nån av dem? måste kolla...

2006-02-23 @ 18:57:04
Postat av: maggie

jag har reading... på cd, den är ju jättefin! vet inte riktigt var man kan hitta wild horses, jag laddade hem den på den tiden napster fanns...hoppas att du hittar den!

2006-02-23 @ 21:32:29
Postat av: hanna

the sundays har gett ut tre skivor: reading, writing & arithmetic, static & silence och blind. wild horses är med på den amerikanska utgåvan av blind, som för övrigt är ett helt fantastiskt album. :) bra covers som inte nämts: tori amos - famous blue raincoat (leonard cohen) & jeff buckleys version av halleluljah, såklart.

2006-02-24 @ 13:33:48
Postat av: ulrika

ja, jag upptäckte det, har blind - men inte den amerikanska utgåvan :-(

2006-02-24 @ 14:47:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback