Glädje: Future Bible Heroes

My Blue Hawaii med Future Bible Heroes är kvällens låt.

Vad Stephin Merritt (från Magnetic Fields) lyckas åstadkomma med detta sidoprojekt är musik som kan kännetecknas som en slags 2000-talets svar på Pet Shop Boys eller kanske snarare Bronski Beat (ni minns väl fantastiska "Smalltown boys"?). Det är synthdisco och glädje och man vill helst bara dansa natten lång tills skorna och lungorna skaver, blöder... Texterna är (precis som med Meritts Magnetic Fields) så omedelbart, härligt drabbande, och handlar nästan alltid om olycklig kärlek. Men det blir aldrig någonsin banalt; Stephin Meritt lyckas om och om igen blanda befriande humor med ett oändligt stort allvar, han får en att känna "ja, just precis så är det" (sorg, längtan) samtidigt som man skrattar till åt situationens dråplighet... En annan låt på samma EP (I´m lonely, 2000) som är värd att lyssna på några extra gånger: I´m lonely (and I love it).

Kommentarer
Postat av: Jakob

Det låter grymt bra! Jag är ett stort fan av både Magnetic fields och Pet shop boys, så detta borde jag gilla...

Postat av: maggie

jag med! jag har bara 69 love songs med stephin merrit (eller magnetic fields då) och den älskar jag. det är precis som du säger med texterna. de är så bra att jag inte vet vart jag ska ta vägen ibland.

2006-02-17 @ 17:44:16
URL: http://fusillimaggie.blogspot.com
Postat av: Peter Björkman

Gillade Bronski Beat och speciellt Small town boy när det begav sig. Borde kanske börja lyssna på lite mer ny musik!

2006-02-18 @ 19:47:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback