My Latest Novel

My latest Novel: Wolves (Album)


... är My Latest Novel, ett skotskt fem-manna band som spelar vacker folk-inspirerad indiepop; låten Sister Sneaker Sister Soul, som nu är min senaste besatthet, får mig genast att tänka på Go-Betweens och Kitchens of Distinction, kanske (men inte bara) p g a inslaget av stråkar, och sen är det något med rösten, sättet att sjunga; de har i flera recensioner även blivit jämförda med Belle & Sebastian, Tindersticks och Hidden Cameras. Jag kommer utan vidare eftertanke snarast införskaffa deras debutalbum Wolves, vem kan motstå detta - läs nedanstående recensioner:


“Sister Sneaker Sister Soul is six minutes of awesome, wide-eyed folk rock majesty. Starting like a humble Belle and Sebastian, it then trundles through singalong jangly pop territory before turning into the Delgados thrashing it out with My Bloody Valentine and the Arcade Fire in a massive, clattering build of guitars, drums and violins that is, frankly, bloody magic.”
The List – 5 Stars *****


Mojo April Issue- "Wolves" album review:

Romantic Boho-rock bravado from Greenock Quintet.

"If they were'nt hell bent on taking risks, these Scots could easily settle on being a replacement Belle and Sebastian, given their ramshackle, Velvets sweetness, guitar-violin axis, boy-girl harmonies and more than an occasional traipse into the land of fey. but MLNinject their indie-pop frame with a swarthy melodrama that's more Tindersticks in flavour, and the word 'Kickass' comes to mind when they really get going. The MLN experience is best savoured on 2005's lengthy debut single Sister Sneaker Sister Soul, with its languourous mood given way to a violin driven meltdown, but it's matched here in range with Ghost in the Gutter and in tenderness by The Hope Edition. There's poetry too: "But just like a star, my pining subsides/Drops and then swealls, clamps my insides". If vocalist Chris Deveney is pre-occupied by girl (or boy) trouble, his pain is memorable."

Martin Aston

4 Stars


Kommentarer
Postat av: Helena

Hm, Tindersticks minsann? Det här får man ju kolla upp.

Postat av: clara

Hej, det är jag igen - ja - vilket bra tips! - my latest novel verkar vara: bara bandnamnet och bara omslaget - helt underbart (lite sådär naivistiskt som ett cocorosie-omslag) och: jag har varit total tindersticksfanatiker en gång i tiden (men har de inte gått lite i stå?) Jag kan referera till många av dina tips - the go-betweens- svunnen tid, nostalgi (mina föräldrars vinylskiva 16 lovers lane - måste skaffa den nu känner jag)

Waterboys - vad säger ni om det - alltså konserten på cirkus som ska vara - när den nu är. Säkert är det svindyrt men jag är sugen att gå på ren nostalgi här, såg dom i början av nittiotalet på hultsfred och jag tyckte det var magiskt..

2006-03-23 @ 12:24:17
Postat av: ulrika

helena och clara: det här är ju fantastiskt, att hitta två musikbesatta tjejer med samma musiksmak som jag - och som skriver! och bor i sthlm så det är möjligt att träffas. och som dessutom gärna läser min blogg!

ja, vi måste helt enkelt gå på konserter tillsammans, vore jättekul! merz på debaser har vi ju redan pratat om. och visst: waterboys, när är det, vad kostar det? Och se dem p g a ren nostalgi, visst!

2006-03-23 @ 12:54:40
Postat av: Jens

Tack för tipset. Mycket bra skiva

2006-03-23 @ 12:56:44
URL: http://spaces.msn.com/fantomerna/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback