Vinyl: Isn´t anything

Isn´anything MBV


My Bloody Valentine
: i fonden en massiv ljudvägg, ett malande, manglande, en slags upprepning, det maniska i det; texten, rösterna, musiken som försöker samsas om utrymmet, hur de hela tiden stör varandra men ändå tillåts vara samtidiga, jämsides: melodi, röst och instrument ligger tätt invid varandra; de följer varandra, går in i varandra, slingrar sig kring varandra; ibland drunknar orden och fraserna, rösten blir ett ljud bland de andra; och sången, melodin ligger ibland som ett svävande moln ovanpå den repetetiva, ofta entoniga, svajande ljudbilden; den ständiga krocken mellan det vackra, sköra och det hårda, brutala; hur de existerar samtidigt, bredvid varandra; sorg och förtvivlan samsas med eufori -

och det tilltalar mig, den komplexiteten, har alltid gjort; att försöka hitta den där jämvikten, eller störningen - eller vad man nu ska kalla den - både i musiken, men också i skrivandet, i livet. Hela tiden dessa krockar, motsatser som hakar i varandra, stör varandra, går sida vid sida, lyckliga, olyckliga, ständigt sorgsna, drabbade, viktlösa...


----------

My Bloody Valentine: jag tror de flesta skulle nämna albumet Loveless - men för mig är och förblir Isn´t anything ändå den skiva som påverkat mig starkast; däremot finns en av deras absolut bästa låtar med på Loveless, låten Sometimes. På Isn`t Anything finns å andra sidan fantastiska Soft as Snow (but warm inside), Lose my Breath, Feed me with your Kiss, No more Sorry, (When you wake)you´re still in a Dream, Sueisfine, I can see it (but I can´t feel it)...


(Klicka på bilden ovan för att komma till My Bloody Valentines hemsida, den finns även som länk i min länklista.)

Kommentarer
Postat av: Mattias

Bra text! Jag tycker ofta att MBV är obeskrivliga, men det här är ju ett lyckat exempel som visar att det faktiskt GÅR att beskriva dem. Ofta känner jag att mitt språk är alldeles för fattigt - eller så använder jag bara samma ord om och om igen = tråkigt. Synd förresten att MBV-diskografin är så splittrad. Finns ju otroligt bra (pop)låtar på samlingen "Ecstasy & Wine" och dessutom jättebra "b-sidor" på singlarna You Made Me Realise och Feed Me With Your Kiss... Kan väl komma en fin liten box eller så, en vacker dag??

Postat av: ulrika

mattias: åh, tusen tack för berömmet, ja, det är alltid svårt att beskriva musik, kämpar hela tiden, försöker också dra in min "poetsk" ådra, men har alltid svårt att liksom känna att jag lite tappar greppet och börjar sväva iväg, och sen vet jag inte om det verkligen stämmer och beskriver musik på ett bra sätt - så det var verkligen roligt att få höra att det fungerar! jag filade lite på texten och gick tillbaka och småändrat lite några gånger, inga stora saker, märkte att jag upprepade vissa ord och ordkombinationer, men nu känns texten bra, i sitt nuvarande skick; är lite av en perfektionist ibland. ja, extacy & wine har flera bra låtar, var ett tag sen jag lyssnade, och visst: singelbaksidan på feed me with your kiss (står limted editon på min, gör det det på din oxå?)får man inte glömma, emptiness inside är skitbra!

2006-03-23 @ 11:09:28
Postat av: ulrika

..."poetiska" ådra, men känner alltid att jag lite osv - ska det stå! hm, upptäckte fler konstigheter i texten men det får vara...

2006-03-23 @ 11:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback