Dikt: Vi talar om väntan

och hästarna skriver du hästarna jag tänker på sommaren hagarna de surrande flugorna i fönstren de
varma handflatorna kropparna de tunga hovarna och öronen som rör sig jag rör mig simmar ut i vattnet
alltid mörkt insjövatten och fiskarna som biter mig i tårna och puss och kram skriver du i brevet puss och
kram ha det bra vi ses ta hand om dig kram din vän amie hur är det jag mår bra men det är tyngre nu att
släpa på alla kassar gå längs kanterna vid perronger kajer broräcken hustak jag får svindel och tappar
hela tiden balansen jag saknar dig  hur mår du hur är det i öknen vad tänker du på saknar du något hör av
dig till mig innan allt går sönder lampor fönster speglar jag ligger i sängen ute är det minus tio grader jag
behöver mer ljus jag ser inte handen framför mig det är bara svarta skogar svart vatten svart svart allting är
som rymden här




ryggen värker hela tiden huvudet axlarna och ögon ögon i väggarna taken jag viskar tystare tystare jag
längtar jag river isär och därinne i mörkret står en man och en kvinna jag talar om dem jag rör mig in och ut
ur dem hur honung och mandel och törst hur blommor och rivsår och törst hur oron lägger sig ner och i
gräset senare och i gräset sedan jag väntar och du tar jag hatar och du tar och du går in bland skuggorna
träden viskar tätt tätt du står så nära vi står så nära så långt ifrån jag slår dig över fingrarna du slår mig över
fingrarna du slår mig över ryggen axlarna låren stora stjärnbilder när vi dricker varm mjölk ur glas och slår
sönder glas skär i trä väggar hud och vi slår och slår vi vet inte vad vi gör det brinner ett hårt ljus i oss en
annan konstruktion
 
antecknar

rymd

tills glaset är fyllt av siffror

rymd




och bilderna de spruckna kärlen händerna hästarna det rinner svart bläck svart tjära bensin olja det rinner
det blänker det svider det bränner det här är en natt nätter dagar månader år en brist ett slags väntan i
evighet amen




(Dikten är tidigare publicerad i Lyrikvännen nr 2/2005)

Kommentarer
Postat av: clara

vacker text
vemodigt
skrev en kommentar till alina skivan måste nog köpa den har lyssnat på cat powers wild is the wind cover på senaste tiden och allt är så sorgligt
vemodigt men vackert
och kanske ska vi ses med helena? i helgen?

2006-05-03 @ 16:54:37
Postat av: ulrika

clara: jag ska på textmässan på lördag, får se om jag kan gå ensam eller om alvin hänger på. ev. ska han vara hos sin farmor coh farfar då på dan - eller kvällen, isåfall kan vi kanske ses då, eller hitta på nåt på kvällen? kan väl höras. här på blogggen om det, på lördag, när jag vet...

2006-05-04 @ 10:15:29
Postat av: ulrika

förresten, jonas b läser kl 12.25 på textmässan!

2006-05-04 @ 10:22:53
Postat av: Helena

Clara & Ulrika: jag och Daisy drar till Oslo på lördag och hoppas på en ljuvlig försommarvistelse med mycket uteserveringar. Synd på textmässan. Det var där, förra året, som P och jag träffades. Det ska vi fira i Oslo istället. Ha en fin stockholmshelg!
Helena

Postat av: ulrika

clara, jag behöver din mejladress!

2006-05-07 @ 22:58:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback