Vilse i pannkakan var inte alls lost

Det är med skräckblandad förtjusning jag minns Vilse i pannkakan, och nu finns den alltså på dvd, barnprogrammet som både skrämde och fascinerade mig djupt. Och jag tycker faktiskt det är dags, och inte mer än rätt, att Staffan Westerberg får upprättelse och uppskattning för det han gjorde, även om det är en hel del som inte håller med, som tycker det bara var vänsterorienterat bjäfs eller bara helt enkelt hatar stackars Staffan och anklagar honom för att ha förstört deras barndom, herregud! Hans barnprogram var innovativa, fantasifulla och visst, färgade av tidens politiska klimat (men vad är det här med att allt på 70-talet var så fel, det finns en massa värderingar och tankar som iaf jag önskar kunde få större plats i dagens politiska Sverige), men han väjde inte för det fula eller obehagliga, eller att tala om döden. Dessutom verkar han vara en fin, snäll och uppfriskande udda, människa.


***
soundofmusic.nu uppdaterad med nya recensioner!

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Han är en fin, snäll och udda människa! Jag arbetade som dekormålare i en av hans uppsättningar för flera år sedan.

Postat av: eff

Tycker Staffan Westerberg och ex. Ika Nord varit väldigt vågade vad gäller barnprogram. Nu gick ju inte Westerbergs program när jag var i den åldern, men Ika Nords "Ika i rutan" minns jag med stor värme.
Rent allmänt tycker jag att surrealism och annat som bara är jävligt konstigt är perfekt för barn. De har en otyglad fantasi som inte bör hämmas utan snarare stimuleras extra mycket.
Tänk om Dalí varit redaktionschef på Bollibompa. Jag skulle kolla varje dag.

2007-09-21 @ 00:44:11
URL: http://aplaceforrobots.blogspot.com
Postat av: clara

hej! jag har vart på landet, skåne och sen fårö, nu försöker jag bli lite uppdaterad, kollar din o helenas blogg, undrar vad stockholm har att erbjuda ..tror att jag är helt utanför-men vad? vad händer? vad gör ni?
är hösten en ny start eller en fortsättning? läget?
kram clara

2007-09-24 @ 14:57:50
Postat av: ulrika

kära clara, det var länge sen. ja mycket har hänt. tror jag... men alltså, jag hör av mig till dig på telefon/mess eller nåt istället, bättre... jag drar ner till bokmässan i år, det var på håret, har sjukt dåligt med pengar men lyckades få ihop det ändå på nåt vis. annars hänger jag på facebook, ha ha, sign up you too, så når vi alla varandra mer!!? det finns endel gemensamma vänner där, helena, jonas t ex. stor kram!

2007-09-25 @ 19:33:53
URL: http://ristarinsinamarken.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback